Helt riktig! Lei stillas.
Sjekk med de firmaene som selger stillaser.
De kan noen ganger ha gamle stillaser som de leier ut.
Jeg betalte 1500:- for to måneder (Trebex). 9 meter lang og 8 meter høy. Det er utrolig behagelig med ekte rekkverk og spesielt hvis man kan ha trapper som jeg hadde. Ønsker jeg hadde leid mer, typ rundt hele huset. Resultatet hadde blitt bedre og det hadde gått raskere. + at kona kanskje ikke hadde vært sur for den noe mangelfulle sikkerheten...
/THrax
Sjekk med de firmaene som selger stillaser.
De kan noen ganger ha gamle stillaser som de leier ut.
Jeg betalte 1500:- for to måneder (Trebex). 9 meter lang og 8 meter høy. Det er utrolig behagelig med ekte rekkverk og spesielt hvis man kan ha trapper som jeg hadde. Ønsker jeg hadde leid mer, typ rundt hele huset. Resultatet hadde blitt bedre og det hadde gått raskere. + at kona kanskje ikke hadde vært sur for den noe mangelfulle sikkerheten...
/THrax
Som alltid, gjør det selv om det går, og når det gjelder stillas så er det ingen problemer om man bare kjører med grovt virke.
Sparer bra med penger på det. Dessuten har man nytte av virket når man har revet stillaset.
Det finnes en tegning i boken Husets ABC. Men mitt tips er å lage din ut fra dine egne forutsetninger og ta i med dimensjon i overkant på virket, så blir det stabilt.
Har du så utskyvet fra takstolene å forankre i så blir det strålende.
Plattformsbord å gå på trenger du ikke å ha til hele huset rundt om. De flytter du enkelt med deg etter hvert som du jobber.
Skal prøve å ta meg tid til å gå ut og ta bilder av mitt stillas i kveld, så får dere et eksempel.
Sparer bra med penger på det. Dessuten har man nytte av virket når man har revet stillaset.
Det finnes en tegning i boken Husets ABC. Men mitt tips er å lage din ut fra dine egne forutsetninger og ta i med dimensjon i overkant på virket, så blir det stabilt.
Har du så utskyvet fra takstolene å forankre i så blir det strålende.
Plattformsbord å gå på trenger du ikke å ha til hele huset rundt om. De flytter du enkelt med deg etter hvert som du jobber.
Skal prøve å ta meg tid til å gå ut og ta bilder av mitt stillas i kveld, så får dere et eksempel.
Du kjører 45x95 som spiror. Knapper av med samme. Bommer av samme. Dekker inn med plank 45x195. Snedkolver med 22x95 i ! Vekae retningen! samt fester inn den i kåken på et par steder. Så spikrer du rekkverk av 45x95 på 1,1 m... Personlig ville jeg leid en haki stillas. Bygge et stillas rundt en kåk på si 6x8 m gir et stillas som er utside 8x10 m det betyr 5 spirpar/kortsida og 7 på langsida. 7 meter høy betyr doble lekter gir 20 m lekt/ spira gir 40 m/par koster ca 400 kr/spirpar. Plankene 30 m teoretisk blir 40 antakeligvis 1000 kr. Samt 50 m 22x45 ligger på si 300 kr. Å spikre dette tar si 8-16 timer for en handyman.
Leie en haki koster deg kanskje 4000 kr.....
På den annen side hmm du skal opp selv vel? Ellers får man jo ikke bygge stillas hvis man ikke har sertifikatet...
Leie en haki koster deg kanskje 4000 kr.....
På den annen side hmm du skal opp selv vel? Ellers får man jo ikke bygge stillas hvis man ikke har sertifikatet...
jeg har 6-7 meter til mitt tak. Jeg har bygget et elgtårn modell større som jeg skal flytte i sideledd og forankre i huset pluss livline i huset!
mvh klatremusen
mvh klatremusen
Klikk her for å svare