Vi mangler WC i andre etasje og jeg har kommet på ideen å gjøre om en kattvind. Problemet er at man kun kan gå oppreist i begynnelsen av kattvinden. Vi har fått tilbud på VVS, så vi vet at det er mulig å få opp avløp og vann, men det store spørsmålet er om det er mulig å stenge igjen kattvinden der det ikke lenger er full takhøyde. Hvordan går man frem i så fall for å ikke risikere blant annet fukt? Den veggen jeg tenkte å bygge vil jo ikke kunne åpnes, men det kan finnes mulighet for å lage en luke fra soverommet inn til den stengte kattvinden for eventuell inspeksjon.
Min tegning viser hvordan det er tenkt. Sorte streker er slik det er i dag, røde streker er slik vi vil ha det. Kommer altså til å rive en vegg ved siden av soverommet for å utvide WCen. Målene stemmer ikke i det hele tatt på bildet, så dere må ha overbærenhet.
Hva har dere som er kunnskapsrike for tanker og ideer om dette? Er det mulig tror dere?
Min tegning viser hvordan det er tenkt. Sorte streker er slik det er i dag, røde streker er slik vi vil ha det. Kommer altså til å rive en vegg ved siden av soverommet for å utvide WCen. Målene stemmer ikke i det hele tatt på bildet, så dere må ha overbærenhet.
Hva har dere som er kunnskapsrike for tanker og ideer om dette? Er det mulig tror dere?
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 629 innlegg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2.629 innlegg
Klart det er mulig å gjøre i de fleste hus..
Man må tenke på hvordan fukt og ventilasjon har fungert hittil og forsøke å påvirke så lite som mulig med endringer. Er det gamle hus med ubetydelig isolasjon, så man har viss fuktvandring gjennom veggene, kan det være bedre å gi luften mulighet til å bevege seg som før ombyggingen. Man kan gjøre mye med polystyren og lignende for å få litt tynnere vegg/tak og få "fullgod" isolasjon, og noen ganger er det bedre å sette en ny vegg et stykke fra den gamle om det er risiko for fukt som ikke kan vandre/ventileres bort.
Jeg bygde som en "boks" med toalett i kaldloftet men lot det være plass utenfor og over slik at luften kan bevege seg som tidligere. Den fungerte uten bemerkning i de nesten 17 årene jeg bodde der.
Angående takhøyde så trenger man jo ikke full takhøyde der man uansett sitter på en toalett.
Sørg for å sette inn en ny luke inn i kaldloftet så den kan inspiseres.
Man må tenke på hvordan fukt og ventilasjon har fungert hittil og forsøke å påvirke så lite som mulig med endringer. Er det gamle hus med ubetydelig isolasjon, så man har viss fuktvandring gjennom veggene, kan det være bedre å gi luften mulighet til å bevege seg som før ombyggingen. Man kan gjøre mye med polystyren og lignende for å få litt tynnere vegg/tak og få "fullgod" isolasjon, og noen ganger er det bedre å sette en ny vegg et stykke fra den gamle om det er risiko for fukt som ikke kan vandre/ventileres bort.
Jeg bygde som en "boks" med toalett i kaldloftet men lot det være plass utenfor og over slik at luften kan bevege seg som tidligere. Den fungerte uten bemerkning i de nesten 17 årene jeg bodde der.
Angående takhøyde så trenger man jo ikke full takhøyde der man uansett sitter på en toalett.
Sørg for å sette inn en ny luke inn i kaldloftet så den kan inspiseres.
Takk for svar!P polaris78 skrev:Klart det er mulig å gjøre i de fleste hus..
Man må tenke på hvordan fukt og ventilasjon har fungert hittil og prøve å påvirke så lite som mulig med endringer.. Er det gamle hus med ubetydelig isolasjon så man har viss fuktvandring gjennom veggene så kan det være bedre å gi luften mulighet til å bevege seg som før ombyggingen. Man kan gjøre mye med styrofoam og lignende for å få litt tynnere vegg/tak og få "fullgod" isolasjon, og noen ganger er det bedre å sette opp en ny vegg et stykke fra den gamle om det finnes risikoer for fukt som ikke kan vandre/ventileres bort
Jeg bygget som en "kasse" med toalett i kneveggen men lot det være plass utenfor og ovenfor slik at luften kan bevege seg som tidligere. Den fungerte uten bemerkning i de nesten 17 årene jeg bodde der.
angående takhøyde så trenger man jo ikke full takhøyde der man likevel sitter på en toalett
Sørg for å sette en ny luke inn i kneveggen slik at den kan inspiseres
Jeg kom på en ting i går kveld også, man kanskje til og med skal fjerne hele veggen mellom soverom og knevegg. På den måten få et større soverom.
Dog trenger det tilleggsisoleres, det er 20 cm isolasjon for øyeblikket. Hadde også en del veps i kneveggen i sommer så noen form for tetning kanskje trengs?
Så vanskelig dette føles å gjøre selv 😅
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.125 innlegg
I kattvindveggene går normalt takstolenes støtteben, og de kan man ikke fjerne sånn uten videre. Ofte kan man fjerne et støtteben ved å forsterke med støttebenene på hver side, men ikke mer. Plankene/platene på støttebenene, altså selve veggen, kan ha en stabiliserende effekt, dvs. forhindre at huset beveger seg når det blåser hardt.L Linn LK skrev:
Det har du helt rett i. Det blir nok en liten dør inn.BirgitS skrev:
I knevegger går normalt takstolens støtteben og de kan man ikke fjerne uten videre. Ofte kan man fjerne en støtteben gjennom avlastning med støttebenene på hver side, men ikke mer. Plankene/platene på støttebenene, altså selve veggen, kan ha en stabiliserende effekt, dvs. forhindre at huset beveger seg når det blåser hardt.
Klikk her for å svare
