Jeg vet ingenting. Mottar takknemlig samtlige synspunkter på dette valget. Økonomi, tid, lyd, mm, ..., ...

Plåt er ca. 3 kroner dyrere per meter, men gir til gjengjeld en markant raskere montasje. Gyprocs XR-regler er klokkeklare, eller Danos Rdb-regler... Disse er noe bedre enn de tradisjonelle stålreglene når det gjelder lyd... Stålregler forenkler el-dragning markant... Samt er stål bedre fra lydsynspunkt...

Tre har sine fordeler, men jeg foretrekker plåt... som dog kan kreve litt mer av en novise.

Bra synspunkter ovenfor!

Selv bruker jeg gjerne tre, mest for følelsens skyld - stabilt! Dessuten føles det ikke helt snekkeraktig å holde på og fomle med blikksaks....

I en kjeller derimot bør/det skal det dog være stålstendere!

• Liker
anton_lindahl
  • Laddar…
Takk for tipsene... Skal nok prøve begge variantene når det blir aktuelt. Tre er vel å foretrekke rundt dører og andre åpninger?

• Liker
PeterS1971
  • Laddar…
LinaoMarkus skrev:
Takk for tipsene... Skal nok prøve begge variantene når det blir aktuelt. Tre er vel å foretrekke rundt dører og andre åpninger?
I produksjon, hvis man setter dobbeltgips, gjør man en spesial. Bruker man f.eks. en 70 stålregel, skrur man en 95 trestender mot denne. Første laget gips festes mot 95 stenderen, og neste lag over 95 stenderen.

Hvorfor i all verden gjør man det slik? Ganske enkelt, ta en titt hvor hullet i en karm sitter, så er det plassert nesten nøyaktig mellom indre gipsskiva og stenderen hvis man setter en 70 stender rundt... Med en 95 stender har man 13 mm til gode... Forklarte jeg så det ble forstått? Bruker man trestender, kan man bruke en 95 planke eller kryssfiner....

• Liker
eriksthlm
  • Laddar…
Soleklart... bortsett fra det med hullet i karmen. Kanskje henger sammen med at jeg aldri har montert en dør og ikke vet hvordan karmen er laget !??!

da får du ta en titt:-)

mr Z skrev:
da får du ta en titt:-)
OK, nå henger jeg med ;D. Nå forstår jeg hvorfor mine karmer kommer så dårlig i mine 45 regler når jeg bytter ut mine ekle 70 talls plast karmer....

Jeg bygde en vegg med stålstendere i fjor, det var skikkelig gøy. Litt som Meccano!

Men jeg var uerfaren og gjorde en tabbe. Jeg dro til et billig byggemarked uten kyndig personale, de sendte med meg stendere, skinner, skruer og isolasjon. Vel hjemme kom jeg på at isolasjonen var for trestendere og altså for smal for stålstendere. Så jeg dro tilbake med isolasjonen for å bytte, men de hadde ikke tenkt på at det var forskjellige typer, så de solgte kun isolasjon for trestendere. Da dro jeg til det billige byggemarkedet i huset ved siden av og fikk det skråsikre svaret at "det er samme isolasjon uansett stendere", da dro jeg til det dyre byggemarkedet og fikk vite at ingen setter 95-stendere med cc60, så det ble en spesialbestilling av isolasjon.

Sørg for å få med ting som passer sammen med en gang! Hvis du trenger hjelp med hva du skal kjøpe, dra til en byggevarehandel med personale som kan!

noen ganger kjører jeg en blanding...funker veldig bra ;)u-profil i bunnen og toppen.for øvrig trelekter..

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.