Martin_B
Hva finnes det for alternativer hvis man ønsker at kjellergrunnen skal etterligne en gammel steingrunn av granittblokker for eksempel, og den eneste måten å gjøre dette på er å "flislegge" tynnere biter på eksisterende kjellergrunn?
Kjellergrunnen er i dag pusset leca, så der blir det nok god grunn å flislegge på med godt feste så å si.

Det må imidlertid ikke bygge for mye utover, for da ser det bare merkelig ut.

Finnes det noe som kan gi et resultat omtrent som på bildene nedenfor, men som likevel er passe tynt å flislegge på utvendig?

021.JPG

018+(2).JPG

Tja, uregelmessig skifer kanskje kunne funke, mye glattere men følelsen kan nok bli litt i den retningen..

Min egen erfaring, med flere hus med hugget granittgrunn, er at juksevariantene blir stygge. Pent pusset mur blir mer nøytralt.

Martin_B
Takk for deres tips! Ser jo bra ut det der amerikanske, men det var jo klart ingen billig historie. Blir jo en del kvadratmeter for meg.
Ang. pussing i stedet, som ifølge justusandersson, så var jeg inne på det også litt, og det er kanskje et bedre valg rent økonomisk men kanskje til og med estetisk da?

L
Har sett pusset grunn, der de har tegnet inn ulike slynger og malt i riper, litt halvdype. Såg ganske bra ut på litt avstand, men på nærmere hold syntes det hvordan det var. Klart man må ha en ikke-darrende hånd ved malingen. PS Han som hadde det var kunstner.

Ettersom jeg bor i et hus, hvis opprinnelsesdel ble bygget av en steinhugger for seg selv, har jeg fundert en del omkring denne problematikken. Her i Blekinge, hvor jeg bor, har vi granitt av veldig høy kvalitet. Sjarmen med en hogget steingrunn er kombinasjonen av presisjon, grovhet og lett uregelmessighet, som er veldig vanskelig å etterligne. Puss med riktig struktur og farge blir penere og mer nøytralt enn imitasjoner.

• Liker
Liteavvarje
  • Laddar…
Martin_B
Ja, nå har jeg faktisk glidd mer inn på pussløsninger med grovere overflate, takket være innleggene deres :)

Både enklere og billigere. Sannsynligvis også penere og mer ekte da jo.

• Liker
leby og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.