Hei!
Har nylig kjøpt et 70-tallshus der det lukter fra den trykkimpregnerte syllbjelken. Denne ligger i sin tur på en nedstøpt spikerregel. Siden jeg holder på å renovere huset selv lurer jeg på hvordan jeg praktisk skal gå frem for å på enkleste måte fjerne syllbjelken. (Den duftende syllen ligger under den bærende veggen midt i huset.)

//Pontus

Kamerat hadde samme problem. Han løftet huset med trestøtter som ble hevet noen mm ved hjelp av et par jekk mot betonggulvet og ordentlige planker mot taket. Da kunne man hogge/meisle vekk syllplanken og spikerreglen. Fylle hullet etter den inngjuttede spikerreglen med betong og legge ned ny syllplanke. Problemet med hans hus var at spikerplankene i grunnplaten hadde blitt fuktskadet, så hele første etasje måtte rives opp og erstattes med en platonmatte og ventilasjon i gulvet. :'(

Takk for ditt forslag thomas33!

Trist for din kompis å rive opp hele første etasje. Jeg har ikke sett noen direkte tegn på råte eller større fuktpåvirkning på spikerlektet. Det jeg mest er plaget av er lukten fra den impregnerte svillen. Bra tips å støtte opp mot innertaket for avlasting. Godt å høre at det er noen som har byttet svill uten å ansette håndverkere. Men jeg har fundert på hvorfor svillen må byttes ut, kan man ikke bare fjerne den og feste de stående lekte med jern i betongen eventuelt i støpen når man fjerner den nedsenkede spikerlektet? Hva har svillen i en innervegg for funksjon?

//Pontus

Syllen er til for konstruksjonens holdbarhet og for å spikre fast veggbekledningen (for eksempel gipsplater) i nederkanten, men det ville vært mulig å feste de stående stenderne med jern og legge kortlinger i nederkanten på veggen.
Dog anbefaler jeg det ikke for da blir ikke konstruksjonen så stabil som en lang syllplanke, og det må den sikkert være, for det er en bærende vegg.

Takk igjen thomas33!

Fikk bra synspunkter, må nok bytte syllbrettet så helt som mulig. Trolig må jeg kappe en bit av de stående stenderne for å komme til og fjerne spikerregelen som ligger nedstøpt (ca 5cm). Må fundere videre før jeg setter i gang.

//Pontus

Jeg har ikke muggsoppvekst i eller på veggene på de stedene jeg har hatt mulighet til å kontrollere. Synes også at det burde være mulig å feste bjelkene med galvaniserte jern direkte i betongplaten, i alle fall ville det innebære den enkleste løsningen. Har lest at selskaper som har spesialisert seg på dette, sager av 8,5 cm av veggen, støper igjen etter spikerbjelkene, fuktsperre, legger ny svill og deretter eikekiler under stående bjelker, skjøter gipsen og avslutter med 9 cm list.

//Pontus

Hvorfor blir det en mer stabil konstruksjon med en hel syllbjelke langs bunnen, sammenlignet med å feste stenderne direkte i platen?

Fordi den bærende innerveggen ikke bare skal holde stenderne mot bunnplaten, men også bære en stor del av huskonstruksjonen. Låser du en del av den bærende konstruksjonen i bunnplaten, risikerer du andre ubehageligheter i bygget.
Man skal aldri endre den opprinnelige grunnkonstruksjonen uten først å kontakte en konstruktør for å få nye styrkeberegninger.

Å ta og endre på en bærende vegg og gjøre feil er ikke å anbefale.
Et trehus beveger seg. Låser man bærende konstruksjonselementer, så må bevegelsesenergien ta veien et annet sted, og sprekkdannelse får man på kjøpet og kan bli det minste problemet.
Det er omtrent som om man på en større bro skulle feste veibanen i landfestene på begge sider, det blir utrolig sterkt, men broen holder ikke! :o

Avslutter denne tråden med å si at løsningen ble å rive ut det gamle virket (luktet ikke godt) og legge inn nytt. Så langt har alt gått forbausende smertefritt.

//Pontus

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.