Jeg trenger å lage virkelig sterke festepunkter i 30 cm Leca grunnmur og lurer kort og godt på hvilket produkt eller teknikk som er den sterkeste. Det er i denne sammenhengen overveiende aksial last med bærende konsoller, så diverse plugg-løsninger er utelukket.

Jeg har sett på Hiltis HIT som føles perfekt, men krever dyre injeksjonspistoler. Jeg har også gjort en test med en M8 gjengestang i 8-9 mm hull og Tremcos PU204 (vanlig PU konstruksjonslim). Det sitter som fjell, men jeg er usikker på langsiktig holdbarhet.

Noen tips?

Gjennomgående bolt er vanskelig å slå, men fungerer kanskje ikke så bra hos deg.

snaggletooth skrev:
Gjennomgående bolt er uslåelig men fungerer kanskje ikke så bra hos deg.
Stemmer. Det er delvis under mark.

spiskrok skrev:
[lenke]

Om det går burde det bli bra
Funker bare med vegger som har hulrom. Ej Leca.

Johan, hva veier det du skal henge opp?

for tyngre gjenstander har jeg brukt lange fasadeplugger eller essves lettbetongskrue. Begge sitter virkelig bra. Jeg tror at pluggen er det bedre alternativet.

Johan Gunverth skrev:
Fungerer bare med vegger som har hulrom. Ikke Leca.
Nå må du nok forklare hva du mener.

MathiasS skrev:
Johan, hva veier det du skal henge opp?

for tyngre ting har jeg brukt lange fasadeplugger eller essves lettbetongskrue. Begge sitter veldig godt. Jeg tror at pluggene er det bedre alternativet.
Arbeidsbenk og benkeskap i plywood under den. Hver innfesting vil belastes opp til ~50 kg (~500N) med en trekkende kraft. 2 stk per 80 cm benkeskap.
Essves lettbetongskrue liker jeg, men her må man unngå en total stum innfesting. Min erfaring med den skruen er at den er bergfast til noe belaster den radielt. Da mister den litt av sitt feste. Hvis jeg skal ha mulighet til å punktbelaste benken med f.eks. slag fra en slegge. Lim eller kjemankeret flekses og fjærer litt (veldig lite) og det jeg overbevist om er bedre i denne sammenhengen.

spiskrok skrev:
Nå må du nok forklare hva du mener.
Jo, det er jo et vikanker som må ha litt plass til å "brette ut seg". Funker jo ikke i et borehull i en massiv Leca-vegg.

ja selvfølgelig, men jeg mente så klart at man skal bore gjennom lecaen ikke stoppe midt i.

Det er nok vanskelig å bygge noe helt stumt hvor du kan hamre med slegge uten å ha ben på benken. Benken er jo antakelig ikke helt stum den heller.

• Liker
fredlenn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.