Jeg forundres over den totale mangel på standardtenkning man ser ut til å ha om byggematerialer.
Jeg holder på å bygge en treoveretasje på en støpt og murt kjelleretasje. Det er en reisverkskonstruksjon.
Alle lekter og bjelker har målet 45 x noe, men IKKE limtre, det er 42 eller 56 x noe? Å forsterke en reisverkskonstruksjon med limtre, blir således vanskelig, tykkelsene passer ikke sammen, HVORFOR?
Så kommer vi til standard mellom lektene, det er C/C 600, men lekten er jo 45 så avstanden MELLOM lektene er 555... men EPS-isoleringen er 600 bred OG 50 eller 100 tykk! HVORFOR?
Vil ikke EPS-produsentene selge produktene sine til veggisolasjon? eller er de bare ignorante?
Vil ikke limtre-produsentene at vi skal kunne integrere og bruke deres produkter annet enn i spesialkonstruksjoner?
Slik gjorde vi på farfars tid... ser ut til å være standardsvaret. Tenkte ikke på det....