Hei!

Skal sette opp en innervegg i kjelleren med stålstendere og stålskinner. Hvordan skal jeg feste stålskinnen i taket som er et gipstak med doble gipsplater (tror jeg) som er festet i trestendere. Hvilken skrue skal jeg bruke?
 
Stålskenen skal ikke festes i taket om det er mot ytterveggene du bygger innervegg, de festes mot eksisterende vegg!
Om du skal dele av et rom så fester du takbjelken over bjelkene og borer samt fester med tilpasset lengde treskruer, helst rustfrie, de er mer fleksible og går ikke av på samme måte som vanlige plåtskruer til tre!
Du trenger ikke ta bort gipsen før du fester takbjelken, men sørg for at den sitter stumt i de eksisterende trebjelkene!
Hva skal du ha rommet til, det spiller en viss rolle for konstruksjonen?
 
  • Liker
frihopper
  • Laddar…
Takk! Kjellerstue. Skal festes langs yttervegg. Vil ha luftspalte, derfor vil jeg feste mot tak.
 
Ok, men om du fester den i veggen får du luftspalte, men du vil kanskje ha noe isolasjon også. Ellers holder luftspalten godt og vel...
Ha det godt og lykke til med gillestua!
 
  • Liker
frihopper
  • Laddar…
Takk!
Jeg vil gjerne ha en liten, liten spalte mellom skinnene og ytterveggen, men det kanskje ikke spiller noen rolle? Har bare sett på forumet her at flere plasserer veggene sine noen mm/cm inn fra kjellerveggen slik at de ikke har noen kontakt i det hele tatt.

Hva slags skrue passer til ytterveggen, er lettbetongblokk, om jeg skulle feste der i stedet?

Hvordan ville du feste gulvskinnen i gulvet, betongplate. Betongskrue? Hvor lang i så fall?

Kommer ikke til å ha noen isolasjon, kun gipsplate og OSB-plate på enkelte steder.
 
Hybridlim mot gulv og vegg, ellers borre, plugge og rustfrie skruer!
 
  • Liker
frihopper
  • Laddar…
Jeg fester nok heller med skrue enn lim i gulvet. Er det betongskrue som gjelder da? Holder det med 40 mm?

Et siste spørsmål...: I en del av rommet har jeg nylig EPS-betonget og lagt avrettingsmasse over. Hvordan skal jeg feste skinne i gulvet her? Fungerer betongskrue i avrettingsmasse/EPS-betong også? avrettingsmassen er ca. 20 mm tykk, deretter er det EPS-betong og så betongplate.
 
Lim er utrolig holdbart, ellers bør du bore og bruke spikerplugg eller bore, bruke nylonplugg og rustfrie regelskruer. Poenget med de rustfrie i stål er at skruene holder i lengden. Mange bruker feil skrue fordi byggvarehandelen ofte sier at det går bra med kombiskrue eller noe annet. Spikerplugg er bedre enn skrue mange ganger, prøv å bore på et par steder og kjør med litt forskjellige systemer, spikerplugg, skrue eller lim, det fungerer like bra alle disse 3 måter. Spikerpluggen borer du rett gjennom stålregelen og slår pluggen direkte ned i det borede hullet, om det blir feil så er det ikke hele verden, det eneste som kan skje er at du må kjøpe flere og bore litt ekstra hull! Og til ditt spørsmål, nei, jeg synes det er feil å bruke 40mm betongskrue. Det finnes fordeler med disse men ikke til 20mm sparkel og epsbetong. Bedre med 100 mm spikerplugg.
 
  • Liker
frihopper
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.