Stiller spørsmålet mitt i verktøyforumet selv om det kanskje passer bedre i noen byggekonstruksjonsdimensjonertjoheisan. Får en følelse av at praktisk erfaring her duger godt :)

Tenkte å få ut fingeren og fikse et balkongrekkverk til huset nå i sommer. Rekkverket skal dekke en klassisk inntrukket gavlbalkong à la 70-tallet. Total bredde rundt ni meter. Stolpene utstyres med "plater" og festes med to(?) betonganker i forkant på den støpte platen på balkongen. Tanken er å etterligne et rekkverk jeg så hos en nabo og som jeg har tatt mål av. Skisse av rekkverket:

skiss.jpg

40x20- samt 50x25-profilene vendes slik at den smale siden peker utover. 10x10 stangstålet oppgraderer jeg nok til 12x12. Avstanden mellom stolpene tenkte jeg omtrent en meter.

Spørsmålet mitt er om det holder med 2mm gods i 40x20 samt 50x25-profilene?

Det kommer an på ståltype, sist jeg lagde rekkverk valgte jeg rustfritt i 40x20 mm, og da stod valget mellom 1,5 mm, 2 mm og 3 mm i godstykkelse.
Valget falt på 3 mm da de øvrige dimensjoner fleksede litt vel mye.

Spontant synes jeg at 2mm føles litt svakt, men fant kun 2mm hos stålgrossisten jeg sjekket hos. Ser dog at flere andre grossister har konstruksjonsrør i riktige dimensjoner 3mm. Heller jo mot det siste.

Jeg har 2mm i mine rekkverk.....synes det er stødig nok...

2 mm kanskje er tilstrekkelig med tanke på at profilene settes på "høykant" i forhold til belastningen. Men jeg pleier alltid å ta i så jeg nesten brekker meg når det skal konstrueres i metall, mest for at det er lettere å sveise og man slipper å bry seg om belastning :) Man må dog lide når det skal flyttes...

Takk så mye for den lenken Enk!

Nå gjenstår bare å finne ut hvem som har de litt mer uvanlige dimensjonene 40x20x3 samt 50x25x3 KKR. Tidligere har jeg fått gode priser hos Skåne Handellstål men de har ikke de aktuelle dimensjonene på lager.

Jeg hadde absolutt kjørt 3mm, først og fremst fordi det er mye lettere å sveise litt tykkere med pinne.

Spørsmålet om dette materialet innskaffes gjenstår dog :)

Bytte til størrelse de har? Sjekk tibnor?

Hva får det koste?

Vil huske at jeg syntes Tibnor var ganske dyre sammenlignet med Skåne Handelsstål, men det er jo verdt å sjekke opp igjen. Hva det får koste? Ja, det blir jo litt hva det blir, men jeg pleier å finne en viss tilfredsstillelse i å jakte frem gode priser.

Vi renoverte foreldrenes balkong for noen år siden. Det er en betongutbygging på 2*14m. Stolpene ble festet med vanlige stolpejern og Hiltihit rett ned i platen.
Det svaier litt, ikke så man er bekymret, men mer enn nødvendig selv om det sitter sikkert.
I dag ville jeg ha boltet vinkeljern 50*50*3, 200mm høye med to ekspander i forkant på platen i stedet, det føles mer stabilt og sikrere, spesielt med tanke på svaiingen utover.

edit1:
Stolpene er trykte 70*70 i den løsningen.

edit2:
Leste spørsmålet igjen. plh vil ha kun stål i rekkverket?
Hvor stor er balkongen? Er det verdt en bredere overligger for å kunne sette ølen på den (groggveranda? ;) )

Jeg ville ha valgt en litt kraftigere dimensjon til stolpene, 50*25*3mm eller kanskje 50mm blårør (vannledningsrør) og så en treoverligger på 120*30, med bibeholdt design på gitteret.
Det er ganske mye moment på den høyden på rekkverket. Det vil garantert holde selv med slankere, men er følelsen riktig?!

Sist redigert:
phl skrev:
Vil minnes at jeg syntes Tibnor var ganske dyre sammenlignet med Skåne Handelsstål, men det er jo verdt å sjekke igjen. Hva det får koste? Ja, det blir jo litt hva det blir, men jeg pleier å finne en viss tilfredsstillelse i å jakte frem gode priser.
Nja...jeg tenkte bare om det er rom for å velge litt hva som helst....;)
Kanskje noen detaljer til rekkverket også....
http://www.arteferro.se/arteferro-produktoeversikt/smidesloesdelar-/c-29/c-117

phl skrev:
Vil huske at jeg syntes Tibnor var ganske dyre sammenlignet med Skåne Handelsstål, men det er jo verdt å sjekke igjen. Hva det får koste? Ja, det blir jo litt hva det blir, men jeg pleier å finne en viss tilfredsstillelse i å jakte frem gode priser.
http://www.metallgrossisten.se/ ligger i Kristianstad, har gode priser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.