Hei! Tester om noen kanskje kan hjelpe meg med dette her, eller i det minste veilede.

Kjøpt IPE-bjelker to stykker. 160 mm. Og håper at det vil holde for denne konstruksjonen i stedet for Søylene du ser på bildet. Tenkte å ha en bjelke langs huset over vinduet samt den bjelken som skal ligge i stedet for søylene skal belaste den bjelken som går langsmed fasaden.

Så mitt spørsmål nå er, Vil IPE 160 holde for dette? Blitt fryktelig usikker nå.

Mvh Uteområde med to søyler under takutspring foran et vindu og en dør, langs en hvitmalt murvegg. Byggeplass med grus på bakken.

Hvordan skal du sette/stille bjelkene? Forstår ikke helt, dessverre.

Har en 5 meters og en 4,5 meters bjelke. 5meters bjelken skal festes langs med fasaden ovenfor vinduet (til høyre på bildet) inn i teglsteinen. Skal skjære ut teglstein ved hver side av vinduet og "legge" inn bjelken i sporet på hver side. Deretter skal den bjelken som skal avlaste i stedet for søylene ligge med den ene enden hvilende på denne bjelken samt på den andre siden inn i en utskjæring i teglsteinen (til venstre på bildet).

Jeg ville nok begynne med å regne på teglveggen. Tåler den slike punktlaster, eller må den forsterkes?

Min kunnskap på området er begrenset og jeg har aldri jobbet med hus fra den tidsepoken. Men jeg tror det er en risiko for at fasadeteglen er tynn og ikke er egnet til å bære bjelkene. Dvs at den egentlig bærende konstruksjonen er av tre og finnes inne i veggen, og da antar jeg at bjelken trenger å integreres med den konstruksjonen på en eller annen måte. Men jeg kanskje er helt ute og sykler når det gjelder hvordan huset er bygget.

Du trenger en byggkonstruktør for å vurdere dette, synes jeg.

• Liker
vojma
  • Laddar…
Jeg har ingen anelse. Men har noen kyndig innen "riving" og en byggkyndig, som kun har vært og sett og sagt at det fungerer sånn. Men da tenker jeg at det gjør det kanskje, sikkert, men man vil jo ikke være usikker og gjerne få/gjøre en beregning på det så det er sikkert og stabilt.

Jeg har ingen anelse om hva teglstenen tåler i punktlaster.. :S hvordan finner jeg ut av det?

Nå svarte vi samtidig, fahlis og jeg. Vi ser ut til å være enige om at det er teglveggen som er det muligens svake punktet i din konstruksjon. Bjelkene i seg selv vil nok holde.

En erfaren byggkonstruktør kan vurdere teglveggens evne til å ta opp last.

Takk for svarene, da så. Har dere muligens noe forslag på hvor man finner en byggkonstruktør i Skåne/Kristianstad-området?

Jeg har tidligere funnet konstruktør via håndverkerformidlingstjenestene på nettet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.