Hvilken stålbjelke var det som ble brukt for å forsterke bjelkelaget i det siste programmet av fuskbyggarna. Hvor kan man finne en slik lettbjelke. Den ble håndtert uten problemer av to personer og montert på siden av eksisterende bjelke for å stive opp konstruksjonen.

Ingen som vet noe....

Nei, jeg har ikke sett den tidligere, men finnes sikkert i byggevarehandelen. Jeg kan tenke meg at profilen er meget sterk, med sine folder. Dessuten lett, så det er en ypperlig løsning for de som trenger å forsterke et sviktende gulv for eksempel. For mange år siden skulle vi rive en vegg i et gammelt hus, og legge en bjelke i taket som skulle kles inn. En konstruktør regnet på det der. Når lastebilen kom med bjelken, stirret vi på den, og sa..den, det var en H bjelke 120X120 og 10mm i godset. Når jeg fikset til kassen rundt den og maler, gikk noen opp på overetasjen, malingen sprakk med en gang, gulvet gynget til. Den plateprofilen som ble vist i programmet, tror jeg, er flere ganger sterkere enn en jernbjelke.

Det jeg registrerte av innslaget var at plateprofilens høyde var ca. 160-200 mm, lengden ca. 6 meter. Gulvet/takets fag 600cc, en profil i hvert fag, så det koster nok en del med. Men koster den ikke mer enn en 220 regel, så er det enklere og bedre med denne plateprofilen.

Men akkurat denne profilen var ment å skru fast i bjelken. Det finnes z-profiler å erstatte vanlige bjelker med ved bygging, men dette var interessant med tanke på ettermonteringen. Jeg har forsøkt å google uten resultat. Jeg vet ikke hva man skal søke på riktig.

Er det ingen rulletekst i programmet eller lignende reklame?
Kanskje det står noe på nettsiden?

jerk skrev:
Fast akkurat denne profilen var tenkt å skru fast i bjelken. Det finnes z-profiler å erstatte vanlige bjelker med ved bygging, men dette var interessant nettopp med tanke på ettermonteringen. Jeg har forsøkt å google uten resultat. Jeg vet ikke hva man skal søke på riktig
Jo, jeg har forstått, så programmering, den ble skrudd på eksisterende gulvregel. Jeg har også googlet, men kun kommet fram til at det finnes veldig mange gulv som svikter eller henger ned. Jeg skriver jo at den var ca 160-200mm høy, vet ikke hvor mye den bygde ut, men 50-100mm, bredden på den. Programmet går kanskje å se noen dag til, på nettet. Når jeg googlet så jeg at byggahus hadde også flere tråder der om sviktende gulv, kanskje den finnes med der.

Sist redigert:
Takk for lenken, jeg fant ikke deres navn under programmet men nå kan jeg maile dem.

Kom tilbake når du har fått svar, jeg er også nysgjerrig.

Jeg mailet dem i går, så jeg håper på svar. Så snart jeg vet, skriver jeg her hva bjelken heter.

Nå har jeg funnet ut hva slags bjelke det er. Den heter Sigmabjelke og selges av Weland AB.

Jeg har spurt Weland og venter svar på hva som trengs for å laste av et fag på 5,4 meter.

Brosjyren var for stor til å legge ved, men skal forsøke å ordne det.

Her er lenken til Sigmabalken.

http://www.welandlagersystem.se/default.asp?ID=SIGMABALK&sLang=sv-se

Kanskje noen som har peiling kan se på hvilken bjelke som kreves for å klare et bjelkelag på 5,4 meter. Tanken er å kunne fjerne et opplag slik at det bare blir et fag på 5,4 meter. I dag er det 220x45 60 cc med limt sponplategulv.

Ja, det ville vært interessant å få en oppfatning om prisen, kunne nok passe bra i hytta for å forsterke innertaket med, der vi fjernet det stygge 70-tallsvalget... henger litt ned.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.