Skal lage et nytt bjelkelag i et soverom. Det gamle svikter og er skjevt og ujevnt (over 100 år gammelt).
Rommet er 6 m bredt og 5 m langt. Midt under finnes en bærende stolpe på 200x200 mm.
Tenker en bjelke eller lignende midt i rommet slik at man får to halvdeler med 3 m spennvidde.
Spørsmålet er om det går å løse fornuftig med tre eller om jeg må inn med en stålbjelke?
Vil holde nede tykkelsen på bjelkelaget så mye som mulig. Blir skrulimt gulvspon oppå så.
Det var ikke engang et ekte bjelkelag. En stokk i midten (der jeg evt. skal ha en stålbjelke) og ingen lekter, bare planker. Dog bjelker i rommet under som har bidratt til viss styrke.
Skal lage et nytt bjelkelag i et soverom. Det gamle svikter og er skjevt og ujevnt (over 100 år gammelt).
Rommet er 6 m bredt og 5 m langt. Midt under finnes en bærende stolpe på 200x200 mm.
Tenker en bjelke eller lignende midt i rommet sånn at man får to halvdeler med 3 m spennvidde.
Spørsmålet er om det går å løse dette fornuftig med tre eller om jeg må bruke en stålbjelke?
Vil holde tykkelsen på bjelkelaget så lavt som mulig. Blir skruvlimt gulvspon over deretter.
[bilde]
Skal bjelken være innfelt i bjelkelaget eller finnes i etasjen under?
Du kan holde nede dimensjonene i bjelkelaget med mindre cc-avstand mellom gulvbjelkene.
Her kan du leke litt med dimensjoner og lignende https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/med-meny/
Bjelken skal være innfelt i bjelkelaget. Reglerne tenkte jeg 120x45 og 300cc. Rekker ifølge denne listen til 264 cm spennvidde: Golvbjalkar av konstruksjonsvirke i ett fack - TräGuiden (traguiden.se)
Visst, jeg har 300 cm, men det er nær nok.
Om du skal holde deg til kun 120mm så finnes det ingen bjelke av tre som klarer kravene. Da må du bruke stålbjelke.
Men du kan snu bjelkelaget så blir det bare 2.5m spennvidde.