Skal spikre opp stående skipsplank i skråtaket. Fra kneveggen til mønet er det 1800 til 2600 mm. Min første tanke var å kjøpe lengder så jeg ikke skulle trenge å skjøte noe.
Min spørsmål er om det trengs å skjøte for å minimere eventuelle bevegelser i panelen. Ville minske risikoen for det om man ikke bruker hele lengder i hele taket. Blir panel i hele husets lengde, 17m.
Min spørsmål er om det trengs å skjøte for å minimere eventuelle bevegelser i panelen. Ville minske risikoen for det om man ikke bruker hele lengder i hele taket. Blir panel i hele husets lengde, 17m.
hmm. om det som jeg mistenker er skorsteinsløp så burde den pusses (helt opp og gjennom taket) før du kler den inn for mye om du i framtiden tenker å fyre i noen ovn/åpen peis eller vedkomfyr. Det pleier å være et krav ved branninspeksjon før du får fyre i murede løp og pussen er da til for å tette i evt sprekker i muringen slik at flammer og hete røykgasser ikke skal kunne nå utsiden og evt. antenne materialer.
det er nå som du skal ta tak i slike arbeider - senere blir det dyrere og mer besværlig...
det er nå som du skal ta tak i slike arbeider - senere blir det dyrere og mer besværlig...
Ikke noe krav ifølge branninspektøren som jeg har snakket med.X xxargs skrev:hmm. om det som jeg mistenker er skorsteinsløp så burde den pusses (helt opp og gjennom taket) før du kler den inn for mye om du i fremtiden tenker å fyre i en eller annen kamin/åpen peis eller vedovn. Det pleier å være et krav ved branninspeksjon før du får fyre i murede løp og pussen er da for å tette eventuelle sprekker i muren slik at flamme og varme røykgasser ikke skal kunne nå utsiden og eventuelt antenne materialet.
det er nå du skal ta tak i slike arbeider - senere blir det dyrere og mer besværlig...
Hobbyelektriker
· E
· 15 365 innlegg
Jovisst, men gjør inspeksjonen og få papiret før du bygger igjen, mitt tips...
Det er vel et utmerket tidspunkt å faktisk gjøre en brannsikkerhetskontroll og få papir på det, slik at du vet om du trenger å pusse muren eller ikke, og kanskje også få litt råd om hvordan gjennomføringen av skorsteinen mellom etasjene (og eventuelt taket) skal gjøres, slik at du ikke får tilbakeslag på dette senere når det skal tas i 'aktiv drift' etter en ytterligere brannsikkerhetskontroll.
Hvorfor jeg nevner gjennomføringer, er at skorsteinen ser ganske smal ut og dermed har ganske liten varmemasse, noe som gjør at den kan bli ordentlig varm hvis man fyrer mye og lenge i den, og kan nå temperaturer som kan anses som en risiko for materialer som ligger mot denne hvis det ikke er tatt hensyn til ved materialvalg at det kan bli varmt.
Skorsteiner som jeg har vært i kontakt med (og alltid har vært pusset grå - aldri naken tegl) er ofte ganske robuste saker med konsoller som bærer takbjelkelag osv., og smalner av først i tilknytning til selve pipen gjennom taket.
Hvorfor jeg nevner gjennomføringer, er at skorsteinen ser ganske smal ut og dermed har ganske liten varmemasse, noe som gjør at den kan bli ordentlig varm hvis man fyrer mye og lenge i den, og kan nå temperaturer som kan anses som en risiko for materialer som ligger mot denne hvis det ikke er tatt hensyn til ved materialvalg at det kan bli varmt.
Skorsteiner som jeg har vært i kontakt med (og alltid har vært pusset grå - aldri naken tegl) er ofte ganske robuste saker med konsoller som bærer takbjelkelag osv., og smalner av først i tilknytning til selve pipen gjennom taket.
Skal sjekke hvordan gjennomføringer skal være. Men når det gjaldt å pusse pipeløpet så var det ikke noe som det er krav på lenger ifølge den jeg snakket med. Vet ikke hvorfor det har vært så viktig før, for blir det bevegelser og sprekker i pipeløpet så vil ikke pussen holde heller. Sprekken vil gå rett gjennom pussen også.X xxargs skrev:Det er vel et utmerket tidspunkt å faktisk utføre brannvernsinspeksjon og få papir på det slik at du vet om du trenger å pusse muren eller ikke, og kanskje også få litt råd om hvordan murens gjennomføringer mellom etasjene (og eventuelt tak) skal utføres slik at du ikke får avslag på dette senere når det skal tas i 'skarp drift' etter en ytterligere brannvernsinspeksjon.
Grunnen til at jeg nevner gjennomføringer er at pipeløpet ser ganske smalt ut og dermed ganske lite varmemasse, noe som gjør at det kan bli ordentlig varmt hvis man fyrer mye og lenge i det, og kan nå temperaturer som kan anses som en risiko for materialer som ligger inntil dette dersom det ikke er tatt hensyn til materialvalget at det kan bli varmt.
Pipeløp som jeg har vært i kontakt med (og alltid har vært pusset grått - aldri naken tegl) er ofte ganske bastante saker med konsoller som bærer takkonstruksjoner osv. og smalner først ved tilknytningen til selve skorsteinen gjennom taket
Det var derfor man har brannvernstilsyn hver 6., hver 3. år og kanskje enda oftere avhengig av hvor ofte det fyres, og hadde pussen løsnet og falt av, så var det automatisk fyringsforbud inntil det ble utbedret.
Nå sier du at det kanskje har endret seg, men tidligere var pussingen en ekstra beskyttelsesbarriere og indikatorlag som var relativt enkel å inspisere, og var det større sprekker og falne biter, så kunne man mistenke mer skader dypere inn i teglet som med tiden kunne bli en virkelig brannfare om ildstedene fortsatte å brukes.
Nå sier du at det kanskje har endret seg, men tidligere var pussingen en ekstra beskyttelsesbarriere og indikatorlag som var relativt enkel å inspisere, og var det større sprekker og falne biter, så kunne man mistenke mer skader dypere inn i teglet som med tiden kunne bli en virkelig brannfare om ildstedene fortsatte å brukes.
Klikk her for å svare