Bjelkelaget mellom kjelleren og etasjen ovenfor virker ikke helt "stumt" - når man går forbi utenfor et soverom så hører man hvordan ting beveger seg inne i soverommet.

Oppå bjelkelaget ligger sponplater som dekker hele overflaten, og innerveggene står på disse, det er altså de samme sponplater man går på utenfor soverommene som inne i soverommene.

Av diverse grunner har jeg fjernet himlingen og annet i kjelleren, og har altså bjelkelaget helt synlig. Rommet er 4,5 m i bjelkenes lengderetning og det eneste som finnes utover selve bjelkene er to små trebiter som er spikret i kors mellom bjelkene, dette ser ut til å være omtrent midt på bjelkene (altså rundt 2,25 m fra bjelkenes støtte).

Bjelkene ligger med cc 40 cm.

Kan man gjøre gulvet mer stumt ved å spikre/skru opp lekter her og der mellom bjelkene? I så fall, hvor tett bør man sette dem og hvor "uregelmessig" bør de sitte?

Til saken hører nok også at det vil legges på et ytterligere bjelkelag på det eksisterende - gulvet skal heves i boenheten - og jeg forutsetter at dette legges vinkelrett mot det eksisterende (men kanskje oppå gulvsponene?). Dette løser kanskje problemet av seg selv?

Prosit skrev:
Til saken hører nok også at det kommer til å legges på et ytterligere bjælkelag på det eksisterende - gulvet skal heves i boligplanet - og jeg forutsetter at dette legges vinkelrett mot det eksisterende (men kanskje oppå gulvsponet?). Dette kanskje løser problemet av seg selv?
Ja, da skal jo problemet forsvinne, for det virker som sponet ikke er limt, dermed at det beveger seg i rommet ved siden av.

Men er en total gjetning siden man ikke ser det.:rolleyes:

Hva er dimensjonen på bjelkene?

dette har ingenting med at sponplaten ikke skulle være limt, limingen er til for knirk m.m..

dette føles som om man har brukt for spinkle bjelker...
ved denne lengden må de være minst 2"9" med 2 kryssinger i...

mvh
estwing

Bjelkene er 7 cm brede og ca. 19 cm høye, kanskje 20 cm.

Jeg skal se om jeg kan fikse et bilde senere i dag.

estwing skrev:
dette har ingenting med at sponplaten ikke skulle være limt, limningen er for knirk m.m..

dette føles som om man har brukt for svake bjelker...
ved denne lengden må de være minst 2"9" med 2 kryss støtter i...

med vennlig hilsen
estwing
Som sagt en gjetning, men har vært på inspeksjonsjobber der sponplaten ikke var limt og etter litt bevegelser hit og dit av alle slags årsaker så har skruehullene gitt seg litt og de som har bodd der har opplevd det som ts skrev. At de har underdimensjonert bjelkelaget i et gammelt hus hørtes ikke like sannsynlig ut i mine ører.:rolleyes:

Men visst har du det for knirk også.

Prosit skrev:
Bjelkene er 7 cm brede og ca. 19 cm høye, kanskje 20 cm.

Jeg skal se om jeg kan fikse et bilde senere i dag.
3"8" omtrent da, det burde jo rekke om Du hadde hatt "esrwings" krysninger. Hva er det for dimensjon på ditt nye bjelkelag som skal heve gulvet? Om Du legger et nytt bjelkelag oppå av tilstrekkelig (vet ikke hva tilstrekkelig ville være, men jeg ville nøye meg med 4") dimensjon så burde det løse dine problemer.

Svajende, gyngende gulv har alltid vært på grunn av bjelkelaget i de hus jeg har jobbet med, knirkingen også faktisk, jeg tror ikke dine problemer har med sponplategulvet å gjøre.

Jan-Å skrev:
Svajende, gyngete gulv har alltid vært på grunn av bjelkelaget i de husene jeg har jobbet med, knirkingen også faktisk, jeg tror ikke problemene dine har med spongulvet å gjøre.
Ja jeg tolket nok Ts feil, trodde ikke det var svaiende eller at gulvet gynget uten mer at det beveger seg, dvs ikke stivt.:rolleyes: Men som sagt problemet blir jo løst med et nytt bjelkelag på det.

Krysskottla nedenfra. Dog kan jeg ikke si hvor mange kryss som må til. Men det vil dere vel merke..

Går det an å gjøre en bra krysslekting nedenfra eller må jeg ta av gulvsponten og spikre/skru oppfra?

Forresten, spikre eller skru? :-)

Prosit skrev:
Går det an å gjøre en bra krysskolvning nedenfra eller må jeg ta av gulvsponet og spikre/skruve ovenfra?

På tal om det? Spikre eller skruve? :-)
Arga snickaren gjorde det nedenfra, men jeg vet ikke om han skrudde eller spikret..

man skrur og limer... kommer ikke til å forsvinne uansett... men har samme tendens som deg her hjemme...
jeg dro dit en 2"7" på hver side av bjelken og limte + krysset på 2 steder...
nesten alt forsvant..
saken er den at det er for langt med 4,5 m... derav svikt...
må ha en bærende linje under eller større bjelker....

mvh
estwing

OK, men i kombinasjon med nytt bjelkelag ovenpå som går vinkelrett mot det eksisterende? Det burde vel fordele lasten bra over flere bjelker?

Når det gjelder ytterligere bjelkelag, de eksisterende gulvspånene kan vel være igjen og så legger man det nye bjelkelaget ovenpå? Det blir da for øvrig i samme lengderetning som spånene...

Sist redigert:
man sier fortsatt at man krysskolvar...
før la man et kryss men i dag tar man samme dimensjon som bjelkelaget og legger det i sikksakkmønster...
mvh
estwing

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.