Hei.
Holder på å bygge en isbane/skøytebane hjemme til gutten, målene er 12,5*8,5m på banen.
Under byggingen merker vi at plenen heller en del mer enn det så ut som. Det vil være ca 1dm is i det ene hjørnet av banen og 4dm tykk i den andre siden.
Oppbyggingen er av forskalingsplywood og en stor vanntett presenning slik at det blir som et basseng.
Hvordan gjør man med påfylling?
Fyller man et par cm om gangen over lengre tid?
Eller kan man fylle opp alt med en gang?
Om man fyller litt om gangen, må man da vente til det er helt gjennomfrosset før man kan helle på mer vann?
Mange spørsmål og funderinger.
Takk så lenge, Kristoffer
Holder på å bygge en isbane/skøytebane hjemme til gutten, målene er 12,5*8,5m på banen.
Under byggingen merker vi at plenen heller en del mer enn det så ut som. Det vil være ca 1dm is i det ene hjørnet av banen og 4dm tykk i den andre siden.
Oppbyggingen er av forskalingsplywood og en stor vanntett presenning slik at det blir som et basseng.
Hvordan gjør man med påfylling?
Fyller man et par cm om gangen over lengre tid?
Eller kan man fylle opp alt med en gang?
Om man fyller litt om gangen, må man da vente til det er helt gjennomfrosset før man kan helle på mer vann?
Mange spørsmål og funderinger.
Takk så lenge, Kristoffer
En viktig spørsmål er vel i hvilken temperatursonen dere befinner dere? Er det 25 minus kan man nok ikke la slangen ligge. Er det bare minus 2 kan man nok bare la slangen ligge. Finnes veldig mange youtube-klipp på dette og der legger de oftest bare ut slangen og lar det renne en time eller to og så flytter de slangen. De fleste klipp jeg har sett kommer selvfølgelig fra Canada, men burde ikke være så stor forskjell.
Men grunnhovedideen er følgende. Spyl ut/fordel ut vann slik at du har en "iskake" over hele banen. Når den har fryst kan du spre ut vann i "høy og lav"-deler.
En grunnforutsetning er at du har tele i bakken før du begynner å spyle. Det må ABSOLUTT ikke snø når du fyller på med vann. Da vil hele isen bli veldig grynete. Har gjort det i mindre skala i en sandkasse og da snødde det. Det var kjipt!
Men grunnhovedideen er følgende. Spyl ut/fordel ut vann slik at du har en "iskake" over hele banen. Når den har fryst kan du spre ut vann i "høy og lav"-deler.
En grunnforutsetning er at du har tele i bakken før du begynner å spyle. Det må ABSOLUTT ikke snø når du fyller på med vann. Da vil hele isen bli veldig grynete. Har gjort det i mindre skala i en sandkasse og da snødde det. Det var kjipt!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 innlegg
Min erfaring er at det nok går bra å la en tykk kake fryse, men det man deretter spoler på ikke må være mer enn noen cm. Spoler man på tykkere så blir det spenninger i isen og det knaker når man går på isen, og det ser ut som den tykke kaken slipper fra den nedre isen.
deretter forsto jeg ikke det med slangen, stenger man av vannet så fryser slangen om det så bare er minus 2. Lar man vannet renne så kan det være minus 25 uten at det fryser.
det trengs ikke 10 cm tykk is som minimum, noen cm er nok.
Protte
deretter forsto jeg ikke det med slangen, stenger man av vannet så fryser slangen om det så bare er minus 2. Lar man vannet renne så kan det være minus 25 uten at det fryser.
det trengs ikke 10 cm tykk is som minimum, noen cm er nok.
Protte
Når vi var rundt 15 spylte vi uterinken hjemme, fullstørrelse hockeyrink. Med brannslange iofs
men de eldre kara sa at vi skulle spyle et tynt lag. Da var det så kaldt at vi kunne gå ned og spyle typ en gang i timen. Så var isen ferdig på en natt
Mente at slangen ikke vil fryse uansett temperatur. Men området der du fyller på vannet vil begynne å fryse i ytterkantene etter en stund, så det blir liksom som en "haug" der du fyller på vannet. Derfor kan du være nødt til å flytte slangen mye oftere i kaldere temperaturer. Det er en stor flate som skal fylles.prototypen skrev:
Min erfaring er at det nok går bra å la en tykk kake fryse, men det man deretter spyler på bør ikke være mer enn noen cm. Spyler man på tykkere så blir det spenninger i isen, og det smeller når man går på isen og det ser ut som den tykke kaken slipper fra den nedre isen.
Deretter forsto jeg ikke det med slangen. Stenger man av vannet, så fryser slangen om det så bare er minus 2. Lar man vannet renne så kan det være minus 25 uten at det fryser.
Det trengs ikke 10 cm tykk is som minst, noen cm er nok.
Protte
Enig for øvrig
Det går an å lage skrånende isbaner også. Da jeg var liten, ble det av og til laget en skøytebane i Kronobergsparken på Kungsholmen. Den skrånet nok til at man kunne kjøre fra den øvre enden til den nedre uten noen innsats. Jeg har ingen nærmere informasjon om hvordan den ble laget annet enn at en parkarbeider kom dit på en flakmoped med en slange og sprøytet vann av og til.
Spik fast en gammel fillerye i en planke og fest en snor. Dra deretter rundt den når du fyller på vann så får du jevn og fin is. Så gjorde vi alltid i min ungdom når det var skikkelig kaldt for å unngå puklene som alltid blir ellers.
Hei har gjort dette flere ganger og jeg bor i Örebro. Altså ikke så mange minusgrader å snakke om.
Jeg har først bare latt vannet renne til det kommer i bølge.
Vent på at det fryser.
Så begynner arbeidet med å få isen, og da kan jeg anbefale varmtvann om du har mulighet.
Blir som med ismaskin.
Hvis du bruker kaldt, spyl et tynt lag så slipper du å få luftbobler. Og jeg mener stort sett bare noen cm.
Hvis du gjør det i en uke så kommer det til å bli kanon.
Jeg har først bare latt vannet renne til det kommer i bølge.
Vent på at det fryser.
Så begynner arbeidet med å få isen, og da kan jeg anbefale varmtvann om du har mulighet.
Blir som med ismaskin.
Hvis du bruker kaldt, spyl et tynt lag så slipper du å få luftbobler. Og jeg mener stort sett bare noen cm.
Hvis du gjør det i en uke så kommer det til å bli kanon.
Takk for alle raske svar Temperaturen ligger hjemme her mellom -2 til -6 om natten.
Tester å fylle opp i kveld til det er vann over hele.
Så må man nok vente noen døgn om hele "kaken" skal fryse gjennom.
Og når første isen har frosset gjennom så fyller jeg på litt til og prøver å få til en fin skøyteis.
Tester å fylle opp i kveld til det er vann over hele.
Så må man nok vente noen døgn om hele "kaken" skal fryse gjennom.
Og når første isen har frosset gjennom så fyller jeg på litt til og prøver å få til en fin skøyteis.
Fasen hva glad jeg ble over dette innlegget! Hvilke minner som ble vekket! Husker nå takket være tråden at farsan laget skøytebane i hagen for oss barna på 70-tallet. Selv kjørte jeg ismaskin (Zamboni) i noen år da sønnen spilte ishockey, det var noen år rundt årtusenskiftet.
Allvitende
· Härifrån
· 787 innlegg
Håper på litt bilder! 
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 innlegg
Helt enkelt når isen blir for ripete.
Eller er det når du "bygger" isbanen, heller det mye der du holder på?
Byens bane som jeg holder på med vannes ca 1 gang i uken, men det avhenger av været, ved -5 kjøres det mye mer enn -20.
Protte
PS hvorfor bruke penger på en presenning, er det minus blir det fort vanntett. DS
Eller er det når du "bygger" isbanen, heller det mye der du holder på?
Byens bane som jeg holder på med vannes ca 1 gang i uken, men det avhenger av været, ved -5 kjøres det mye mer enn -20.
Protte
PS hvorfor bruke penger på en presenning, er det minus blir det fort vanntett. DS