Oppdaget i går at en flis i dusjhjørnet mitt har sprukket, ikke mye men likevel...
Som dere ser har også fugen sprukket litt PLUSS fugene generelt hatt en tendens til å "grave seg ut" den siste tiden.
Har googlet meg i hjel om "krakelerte/utgravde fuger" uten å bli klok på om en "reparasjon" med en 'overfuging' eller noen form for elastisk silikonfugemasse er best i mitt tilfelle???
(Situasjonen er slik at baderomsrenovering ikke er aktuelt i mitt tilfelle da jeg har bevis på at hele bygget (Brf) er sååå vanskadet. Har gjort alt jeg kan/kunnet for å forsøke å få styret samt Brf'ens forvalter til å ta dette til etterretning uten hell. Og med det er det bare et tidsspørsmål før det "innhenter" bygningen og oss som bor her. Når man akkurat har renovert badet for et 6-sifret beløp... Nei takk!)
Vil du løse det estetiske problemet eller noe annet? Flisen går kanskje å bytte ut men har du en lik i reserve? Fugene kan fuges om hvis du vil at det skal se bedre ut.
Du må nok utdype litt hva du mener med "hele kåken (Brf) er sååå fuktskadet". For meg høres det ut som et argument for baderomsrenovering og ikke imot.
Du må nok utdype litt hva du mener med "hele huset (Brf) er sååå fuktskadet". For meg høres det ut som et argument for baderomsrenovering og ikke mot.
Beskev situasjonen litt rart. Skulle heller ha skrevet problemer med lekkende rør generelt i bygningen.
Det har vært lekkende rør i kjellerbodene, i vårt garasje, Anticimex har målt "100 %" utslag for fukt på mitt baderomsgulv i en rett linje fra vegg til vegg uten å passere våtromssone en (heter det vel?) d.v.s. dusjhjørnet eller vaskemaskinen + Anticimex målte 0 % fukt rundt dusjbrønnen, rundt toalettet samt vaskemaskinen ved samme anledning. Anticimex-mannen sa da til meg at formentlig er det et rør under mitt gulv som lekker og vil etter hvert påvirke taket til den under deg, så det kan være alvorlig og bør derfor rettes så snart som mulig.
Kontaktet selvfølgelig styret direkte for å informere dem om dette + ønsket å bruke min tilleggsforsikring videre i saken (det er Brf'en som har tegnet våre tilleggsforsikringer, og for å kunne bruke den må man gå via styret), MEN fikk avslag fra styret til å bruke min tilleggsforsikring i dette tilfelle. Forsøkte til og med å tegne en egen tilleggsforsikring for å omgå overnnevnte, men IF forklarte da at jeg "gjerne kunne tegne egen tilleggsforsikring" hos dem, men den vil aldri "kunne gå over/få forrang/gjelde over den vår Brf har tegnet.
Summa summarum:
Jeg er godt kjent med husets problemer og har, med sjel og hjerte, forsøkt å få det oppmerksom på de konsekvenser utette vannledninger, dryppende rør og stadig lekkasje medfører. Uten suksess, DERMED føler jeg sånn for at bekoste en baderomsrenovering for over 100.000 kr når den antagelig vil bli revet opp innen to år.
Håper du forstår mitt syn på saken bedre nå
Vil du løse det estetiske problemet eller noe annet? Flisen kan kanskje byttes, men har du noen lik i reserve?
Glemte å svare på ditt 'faktiske' spørsmål jo... .
I første omgang vil jeg reparere for å avlaste huset for ytterligere fukt i den grad jeg kan (SELV om det er minimalistisk og ubetydelig via mine fuger og ødelagte flis)!.
I andre omgang estetisk, selvfølgelig. Hyggeligere å stirre på en "hel" flisvegg når man dusjer enn en ødelagt . Dessverre har jeg ingen i reserve. Søren, for hvis jeg skal tro, gikk mine fliser ut av sortimentet lenge før årtusenskiftet, typ....
I første rekke vil jeg reparere for å avlaste huset for ytterligere fukt i den grad jeg kan (SELV om det er minimalistisk og ubetydelig via mine fuger og ødelagte flis)!.
Ut fra det perspektivet spiller dine skader i prinsippet ingen rolle. Hverken fliser eller fuger er (helt) vanntette. Det er tettesjiktet bak flisene som beskytter konstruksjonen, og litt overdrevet pleier man å si at det er "plaskvått" bak fliser i eksempelvis en normalt brukt dusjnisje.
Har du et fungerende tettesjikt spiller det ingen rolle om fugene er dårlig. Har du ikke et riktig tettesjikt stopper ikke engang perfekte fuger mot vannskader.
Oppdaget i går at en flis i min dusj har sprukket, ikke mye men allikevel...
Som dere ser har også fugen sprukket litt PLUSS at fugene generelt har hatt en tendens til å "grave seg ut" i det siste.
Har googlet meg i hjel om "krakelerte/utgravde fuger" uten å bli klok på om en "reparasjon" med en 'overfuging' eller en form for elastisk silikonfugtettning er best i mitt tilfelle???
(Som nevnt er baderenovering ikke aktuelt i mitt tilfelle da jeg beviselig vet at hele bygningen (Brf) er sååå vannsavskadet. Har gjort alt jeg kan/kunne for å prøve å få styret samt Brf's forvalter til å ta dette på alvor uten hell. Og med det er det [bilde] [bilde] [bilde] bare et tidsspørsmål før det "kommer etter" bygget og oss som bor her. Når man nettopp har renovert badet for et sekssifret beløp... Nei takk!)
Du kan jo legge i type tec 7 eller en annen fug i lignende farge. Den er jo tettere og kan bevege seg mer eller alt silikon, kjør med det i sprekken i flisen med og legg i med en type plastskrape (sparkle det inn) så blir det en diskret hvit sprekk som blir tett i stedet.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.