Monterte for ca to uker siden en limtredrager ca 4,5 m innendørs (erstattet bærende innervegg). Lagt på trestolper i hver ende. Vinkeljern er skrudd mellom drager og takbjelker. Har nå oppdaget langsgående sprekker på den ene siden av drageren i dag, ca 50-60 cm lange. Ikke gjennomgående. Er dette normalt? Kan det ha med innfestingen å gjøre? Er det noen fare eller er det bare normale spenninger?

Synes det høres ut som om du har overskredet bjelkens skjærkraftkapasitet. Hvilket ikke er OK. Kan ikke forestille meg at det har med innfestingen å gjøre. Men om det er risiko for brudd eller ikke kan jeg ikke svare på. Hvor stor er nedbøyningen?

Det er i prinsippet ingen nedbøyning noen mm kanskje, men ingenting målbart med et laserpass.

Hvor sikker er du på at du har riktig dimensjon? Har du fått beregninger av en bygn. ingeniør?

Hva er det for dimensjon, og hvordan ser belastningen ut? Altså spennvidde, ev. bærende vegger ovenpå?

Høres ut som du ikke har riktig dimensjon på den, det skal absolutt ikke være noen sprekker i den. Synes at du skal ta kontakt med en bygg ing. som kommer og sjekker.

Om det er en nedbøyning på noen mm er det ganske mye siden man vanligvis dimensjonerer etter at nedbøyningen y ikke skal være større enn L/300. Om du måler nedbøyningen og gir meg dimensjonene på bjelken og trevirkets kvalitet kan jeg regne ut om du overbelaster den.

3mm nedbøyning på midten. Dimensjon 360x120 4.5m L40.
L/300 gir jo en maksimal tillatt nedbøyning på 15mm.

Sprekken er dessuten i midten av bjelken (sett fra siden). Overbelastning burde gi en sprekk i underkant.

Staffans2000
hebbe skrev:
Sprikken er dessuten i midten av bjelken(sett fra siden). Overbelastning burde gi en sprekk i underkant.
Min teori. Ved overbelastning burde sprekken oppstå på midten, da den øvre delen av bjelken komprimeres mens den nedre ekstraveres (heter det så ?).

Tørrsprekk er et annet alternativ.

staffan

Kan du ikke legge ut et bilde av sprekken så er det kanskje lettere når man ser..

// Per

Rent spontant så synes jeg det høres svakt ut, men jeg er ikke konstruktør.

Om vi antar at det er et bjelkelag så har du trolig i dag bare en brøkdel av den lasten som det skal være dimensjonert for (200 kg/kvm). Den lasten kommer man i praksis bare opp i når du har hele slekten på besøk. Men det skal være dimensjonert for det uansett.

Sprekk i midten beviser at du har overskredet balkens tverrkraftkapasitet.

Har veldig vanskelig for å se at bjelken skulle være overbelastet uten å vise noen nedbøyning. Kan ikke den tørre årstiden skape tørrsprekker i limtre?
Skal prøve å legge opp et bilde av sprekken innen kort tid.
Etter min mening har en bjelke belastet med en jevn last minst påkjenning i midten av bjelken.

Jo, om jeg husker riktig fra fasthetslære (lenge siden) så ble den kalt for nøytrallinjen

• Liker
Rickard von Essen
  • Laddar…
I
En horisontal sprekk i bjelkens nøytrallinje innebærer absolutt ikke overskredet bæreevne. Skjærsprekker kan komme hvor som helst på bjelkens høyde, men minst er risikoen i nøytralplanet der strekkrefter i underkant byttes mot trykkrefter i overkant (motsatt over støtte). Eller rettere sagt: størst er risikoen der lengdeendringen er størst. Og det burde være innen 1/4-del av høyden fra under- hhv. overkant til hhv. kant.

En annen og mer sannsynlig forklaring (siden bjelken ikke bøyer ned og sprekken ikke er gjennomgående) er at det er en produksjonsfeil med uteblitt liming mellom lamellene.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.