Har en nylaget plate som underlag for steinlegging, tynnstøpt (70-50 mm) oppå isolasjon på et betongtak. Tydeligvis ble ikke støpingen dekket til og ingen ettervanning, den er også eksponert for sol hele dagen. Nå, 6 timer etterpå, har meterlange sprekker oppstått over hele platen... Normalt eller problem??

Ifølge tegningene skal det være fiberbetong, men det er vanskelig å avgjøre i etterkant.

Takknemlig for meninger om hvor bekymret man bør være...

Betongplate med meterlange sprekker utsatt for sollys, overflate ujevn.

En betongflate med lange sprekker og skyggene av trær i sollys.
 
S
finnes som ingenting kan gjøre at man slipper sprekker helt.
samt at du som kunde kan kreve å få oppskriften (Hva det er for betong)
om den ser ut slik 6 timer etter støping. så må du nesten ha noe akselerator i også
 
Dekk den med plast men vann den først. Du kan hoppe over plasten men da må du holde den fuktig med vann. Du skal ettervanne minst 3-4 døgn og spesielt i solen. Så frem med vannslangen....
 
Det er krympsprekker og det kan man redusere hvis man holder betongen fuktig de første døgnene, men de forekommer selv om du er nøye med ettervanning, men da i mindre antall.
 
Nja, oppskriften er vanskelig å få tak i - byggherren er dessverre ikke den enkleste å ha med å gjøre. Trolig fordi han ikke har full kontroll over det som bestilles eller hva som gjøres under arbeidet - flere eksempler på dette tidligere.

Ang. akselerator så vet jeg ikke, en klump med betong lagt ut i hagen (for å tømme pumpen) har stivnet helt gjennom i alle deler som ikke har vært dekket. De delene av klumpen som har vært under plast er fuktige i nedre 1/3-delen av laget.
Av eventuelle fibrer er det ikke et spor å se, synes de bør være synlige for det blotte øyet?

Mest redd for at plata er sprukket helt ut til kantene (sprekkene på overflaten går helt ut til formen) og på de overflatene vil det renne regnvann som da suges inn i plata fremover. Plata ligger i sørvendt posisjon på isolert underlag og i dag har nok temperaturen vært opp mot 30 grader i solen fra støpingen til nå... og med en udekker/vannløs plate som er så tynn blir man jo bekymret. Enkelt å fikse dekke, synd at det ble oversett...
Nedenfor en bilde av klumpen i hagen...

Betongmasse i en hage, delvis dekket med plast, viser sprekker og ujevnheter i overflaten.
 
Det er krympsprekker som har oppstått i din støping på grunn av for rask uttørking og mangelfull armering. Angående fiberarmeringen så burde du se om det finnes i haugen på bakken. All betong krymper og sprekker, man kan redusere sprekkdannelsen og størrelsen på sprekkene ved hjelp av armering og riktig herdningsmetode.
 
Ok. Ja, fibrene kan sees på de delene som er på bakken, veldig fine fibre som var vanskelig å se, men de er der.
Armeringen er 8 mm nett 150x150 over hele flaten (14 kvm)...
 
S
m95_daj skrev:
Nja, oppskriften er vanskelig å få tak i - byggmesteren er dessverre ikke den enkleste å ha med å gjøre. Trolig fordi han ikke har full kontroll over det som bestilles eller hva som gjøres under arbeidet - flere eksempler på dette fra tidligere. da skal man jo bytte byggmester

Ang. akselerator så vet jeg ikke, en kake betong lagt ut i hagen (for å tømme pumpen) har stivnet helt igjennom i alle deler som ikke har vært tildekket. De delene av kaken som har vært under plast er fuktige i nederste 1/3-del av laget.
Av eventuelle fibre synes ikke et spor, synes de bør synes for det blotte øyet? noen burde du se

Mest redd for at platen er sprukket helt ut i kantene (sprekkene på overflaten går helt ut til formen) og på de overflatene vil det renne regnvann som da suger seg inn i platen fremover. Platen ligger i sørvendt posisjon på isolert underlag og i dag har temperaturen nok vært opp mot 30 grader i solen fra støp til nå...og med en naken/uvanmert plate som er så tynn blir man jo fundersam. Enkel sak å fikse tildekking, synd at det ble glemt...
Nedenfor et bilde av kaken i hagen... jeg ville sette en dampsperre

[bilde]
du synes å ha vært uheldig med snekkeren din
 
Sist redigert av en moderator:
Jeg har slettet tjafs fra denne tråden.
 
  • Haha
Erik9005
  • Laddar…
En liten oppdatering:

Sånn ser plata ut mellom vanninger, åpenbart at den har sprukket langs med armeringsnettet (sprekkene har 150 mm mellom seg...) bortsett fra noen steder der sprekkene går diagonalt.
Sprekkene er ulikt brede, en av de bredere (diagonale) er synlig på bildet nedenfor.

Er det bare for rask uttørking som har forårsaket dette, eller er armeringen for kraftig? På konstruksjonstegningen er det ikke angitt noe armeringsnett, kun fiberarmert betong. Fyren som bygde formen insisterte imidlertid på at nett måtte være...

Dessverre ser det også ut til at segmentene mellom sprekkene beveger seg, vann suges ned raskere i sprekkene hvis man står på en "øy" mellom sprekkene...

Betongplate med flere sprekker langs armeringsnett, noen diagonale. Ulike bredder og bevegelser mellom segmentene vises tydelig.

Betongoverflate med sprekk, målt med målebånd. Sprekken ser ut til å være bredere enn 1 mm, plassert diagonalt over flaten.
 
Du trenger ikke å vanne plata skaden er allerede skjedd. Det er for rask uttørking/feilaktig betongoppskrift som mest sannsynlig har forårsaket dine setningssprekker.
Mistenker at de har støpt med en SKB (selvkomprimerende betong).
Om det ikke skal ligge et tettesjikt over denne betongen så er det nok bare å pigge bort den og støpe en ny plate med noen som vet hva de gjør.
 
Vent har dere støpt på et tak?. Selvfølgelig feil betong og plastiske krympsprekker men ser nesten ut som at det betongen ligger på har satt seg.
 
Betongen føles veldig "glatt"/fet på overflaten (man føler seg nesten oljete på hendene når man har strøket dem over den vannede overflaten). Vet ikke om det er selvkomprimerende eller ikke...

Ja dessverre er det jo tenkt å legge klinkers (granittplater) festet med flislim oppå dette, men med alle sprekkene vil vel armeringen i platen ruste raskere enn lynet og få den til å sprekke. Og fugene vil nok sprekke nå når segmentene beveger seg mot hverandre.

Tettesjiktet ligger under på det egentlige betongtaket til boden, denne platen er kun for å sette stein på. Under tettesjiktet ligger XPS 300 limt mot det egentlige betongtaket til en bod.

Ser heller ingen annen mulighet enn å gjøre om og gjøre riktig, dessverre er byggherren tidvis virkelig dårlig på koordinering mellom sine underentreprenører, og dette ser ut til å være en effekt av dette, kanskje i kombinasjon med tankefeil rundt armeringen (8150-nett er kanskje for kraftig for en 50-70 mm plate? Det finnes jo ikke noe nett på konstruksjonstegningen,,,). Det blir en interessant kamp å få dem til å akseptere ansvar og gjøre dette om tror jeg.
 
Og ikke helt uventet er entreprenørens svar nå:

"Armeringen holder sammen plata" og "Vi kan sparkle hele overflaten med betongsparkel så den blir glatt".

At overflaten ikke er jevn nok for flislegging (ikke brettdratt) har vi ikke engang tatt opp med dem ennå... men det har de åpenbart kommet på at de har glemt også...

Betongsparkel vil jo ikke fungere da "øyene" beveger seg allerede i dag, sparkelen sprekker jo ved belastning og er jo ikke vanntett heller...
 
Ser mer ut som setningssprekker enn svinnsprekker. Høres på din beskrivelse som at betongen har separert.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.