Hei,

Jeg var og så på et hus i helgen, attraktiv pris og beliggenhet men noen bekymringer.
I fasaden går det en sprekk fra øvre høyre kant av døren til et vindu i andre etasje.
Sprekken har fulgt fugemassen bortsett fra helt i begynnelsen hvor den har delt to teglstein rett gjennom.
Hvor alvorlig kan dette være og hva kan man gjøre med det? Hvilken type fagperson engasjerer
man for å gjøre en mer detaljert kontroll?

Er vårt første hus, så vil ikke kjøpe noe som viser seg å være for vanskelig å utbedre.

Her er et bilde, dessverre er det litt dårlig og viser ikke hele sprekken. De kommer fra tilstands-
rapporten som mer eller mindre konstaterer at det finnes en sprekk som bør kontrolleres.

En murfasade med en horisontal sprekk som går gjennom flere mursteiner, delvis skjult av skygger, sett fra litt avstand.

Alle erfaringer ønskes velkommen!

// Martin
 
Er det en diagonalsprekk så kan det godt være en setningsskade!

Se nøye om dere ser noen øvrige tendenser til sprekkdannelse som kan tyde på ytterligere setningsproblematikk?

Kan dere kontrollere hvordan huset er fundamentert så kan man kanskje se om det kan være slik problematikk som ligger bak?! Har dere flaks kan dere få vite litt "tekniske detaljer" i kommunens byggesaksarkiv. Det er bare å be om å få ut dokumenter, ta med eiendomsbetegnelsen så får dere ut det materialet som finnes!
 
Vi fikk 2 stk like sprekker etter at vi drenerte huset, jeg har sjekket litt rundt på hvor alvorlig det kan være, har fått høre at det er rolig så lenge sprekken ikke blir lengre eller deler seg mer.
 
Jeg har også en sånn. Den har sett lik ut så lenge jeg har levd iallfall. En dag skal jeg kradse ut den og fuge om..
 
Samme her, vi har også to slike på hver side av et hjørne så det er åpenbart at hjørnet har sunket noe. Det viktige er å undersøke når sprekkene oppsto og om de har endret seg. Men med tanke på at det ser ut som mexitegl så antar jeg at huset også har noen år på baken, og det er ikke vanlig at setningsskader oppstår så mye senere med mindre man har drenert om eller at naboene har sprengt.

Forutsatt at det er en gammel skade, så er det ingen risiko og det er ikke noe problem å fikse, det går raskt og koster ikke mange kroner. Noen tusen hvis du leier bort jobben. Men man bør tette sprekkene midlertidig for å unngå å få inn vann som frostsprenger mer om vinteren.
 
M
Ser ut som den allerede har blitt "reparert" (kladd rundt sprekken) minst en gang.
 
MaxPax skrev:
Ser ut som den allerede har blitt "reparert" (kladd rundt sprekken) minst en gang.
Positivt, negativt?

Takk for alle andre svar!
 
Det ser faktisk ut som at sprekkene er reparert tidligere, MaxPax har skarpe øyne :)

At den er reparert en gang før og sprekker igjen er ikke positivt. Enten er reparasjonen mangelfull eller så beveger huset seg. Det første er bedre enn det siste.
 
M
Se nøye og tett, hvis det åpenbart har fortsatt å trekke fra hverandre mer der det er reparert, kan man jo trekke konklusjonen at det -kan- fortsette å trekke fra hverandre med tiden = negativt. Men det kan også være slik at det er reparert veldig tidlig i fasen, deretter sprukket opp litt litt til, og deretter stoppet opp i X antall år = positivt. Eller så er det en ny skade som har blitt raskt pusset over før salg = negativt. Hvis det synes at det har blitt reparert for lenge siden (reparasjonen er litt skitten som de omkringliggende steinene og/eller har smått med påvekst) og ikke gått fra hverandre noe mer = positivt.

Så vanskelig å si...

Selv om bildet er vanskelig å se tydelig på, synes jeg det ikke ser ut som at fugene har gått fra hverandre spesielt mye.
 
Det er fasadestein eller (det finnes en bærende stamme bak - sjekk hvordan vinduene sitter)?

Det er ganske vanlig med setninger. Jeg tror at det er veldig uvanlig at det setter viktige deles bæreevne i fare, derimot kan det føre til skader på takbelegg eller som her i klimaskjermens ytterste lag.

Man må lappe og reparere slik at klimaskjermen fortsetter å fungere. Begynner det å bli overdrevne sprekkbredder (lillefinger?) så må man stille seg spørsmålet om hva som egentlig foregår.

Får man sprekker på en bygning som ligger i bratt skråning eller nær vann så skal man ta dette mer alvorlig.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.