Hei!

Vi har kjøpt et renoveringsprosjekt fra 1929.
Det er en gammel butikk og i den gamle butikksdelen skal vi bygge kjøkken og stue.
Problemet er at det er fliser i hele lokalet (80m2), hvorav 30m2 av gulvet er veldig ujevnt. Der det er en stor kul, hakket vi opp litt og der er det en lang sprekk, den samme sprekken finnes i taket i kjelleren. Sprekken er rett ved en jernbjelke.

Noen som har støtt på liknende problem i sin villa?
Og i så fall, hvordan løste dere det?

Evelina-H Evelina-H skrev:
Hei!

Vi har kjøpt et renoveringsprosjekt fra 1929.
Det er en gammel butikk og i den gamle butikkdelen skal vi bygge kjøkken og stue.
Problemet er at det er fliser i hele den lokalene (80m2) hvorav 30m2 av gulvet er veldig ujevnt. Der det er en stol bulke, slo vi opp litt og der er det en lang sprekk, samme sprekken finnes i taket i kjelleren. Sprekken er rett ved en jernbjelke.

Noen som har støtt på lignende problemer i sin villa?
Og i så fall, hvordan løste dere det?
Enklere om dere tar bilder så kanskje man ser lettere...

Troligvis er bjelkelaget ikke armert på normal måte, men i stedet ligger det stålbjelker med relativt små avstander. Sprekkene ved siden av stålbjelkene bør ikke gi grunn til bekymring om de ikke er veldig store. Bilder både fra første etasje og kjelleren letter vurderingen.

Her kommer noen bilder!

• Tak med sprekk og synlige rørinstallasjoner.
  • Knust flisgulv med en sprekk i gulvet og ødelagte fliser rundt.
FreQa FreQa skrev:
Enklere om dere tar bilder så kanskje man ser lettere...
Her kommer noen bilder

• Sprukket betongtak med rør og ledninger.
  • Ødelagte fliser på et rutete gulv med en lang sprekk og fjernede biter spredt rundt. En del av bordbenet er synlig i toppen av bildet.
Jeg er litt overrasket over at stålbjelken ligger så høyt i forhold til betongen. Vanligvis pleier det nok å være motsatt, dvs. stålbjelken kan ses fra undersiden. Sprekken som den ser ut ovenfra tror jeg ikke dere trenger å bekymre dere for. Jeg synes imidlertid at forholdene bør kontrolleres på stedet av noen som er konstruksjonskyndige og samtidig har erfaringer med eldre byggeteknikk. Det kan være vanskelig å finne en slik person, dere må spørre rundt. Et byggefirma har normalt ikke tilstrekkelig kompetanse for den oppgaven. Hvordan dere skal fikse gulvet i den tidligere butikken avhenger dels av nivåforskjellene, dels av hvilken type gulvmateriale dere ser for dere.

• Liker
FreQa
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jeg er litt overrasket over at stålbjelken ligger så høyt i forhold til betongen. Vanligvis pleier det nok å være motsatt, dvs stålbjelken kan sees fra undersiden. Sprekken som den ser ut ovenfra tror jeg ikke dere trenger å bekymre dere for. Jeg synes dog at forholdene bør kontrolleres på stedet av noen som er konstruksjonskyndig og samtidig har erfaringer med eldre bygningsteknikk. Det kan være vanskelig å finne en slik person, dere får spørre dere frem. Et byggefirma har normalt ikke tilstrekkelig kompetanse for den oppgaven. Hvordan dere skal fikse gulvet i tidligere butikken avhenger dels av nivåforskjellene, dels av hvilken type gulvmateriale dere tenker dere.
Ja det virker å være vanskelig å finne noen som har tilstrekkelig kunnskap. Vår første tanke var å avrette over det eksisterende gulvet for så å legge tregulv over, men er redd for at det blir for tungt å avrette over.

Flytsparkel er dessuten dyrt. Hva dere skal bruke for teknikk/materiale for å jevne ut høydeforskjellene avhenger av hvor store de er. Gjelder det ca 5 cm, trengs kanskje en regelkonstruksjon.

Vanskeligheten med å finne noen med kompetanse avhenger av at det ikke er så mange i dette tilfellet. Det avhenger også av hvor dere bor.

J justusandersson skrev:
Flytsparkel er dessuten dyrt. Hva dere skal bruke for teknikk/materiale for å jevne ut høydeforskjellene avhenger av hvor store disse er. Er det rundt 5 cm, trengs kanskje en regelkonstruksjon.

Vanskeligheten med å finne noen med kompetanse skyldes at det ikke er så mange i dette tilfellet. Det avhenger også av hvor dere bor.
Største høydeforskjellen ligger nok rundt 5 cm. Noe annet tips enn flytsparkel for å fjerne ujevnheter. Vi har jo hatt et håp om å slippe å pigge bort fliser, men kanskje det ikke går å unngå? Bor i en mindre by et stykke fra Jönköping. Får nok ringe rundt litt nå etter ferietider.

Nässjö? I Jönköping er det nok sjanse for å finne noen. Kontakt en stor konstruktørkonsulent.

Det er ikke nødvendig å bryte opp flisene hvis dere skal lage en opphøyd konstruksjon, forutsatt at takhøyden er tilstrekkelig. Tidligere brukte man sand til flytende gulv og som utjevning.

Ja, akkurat i Nässjö :)

Det hadde vært det beste å slippe! Det der med sand må jeg lese mer om! Takk for tipset!

Hei Evelina!
Jeg har muligens et lignende problem i et hus fra -38. Hvordan har dere løst det med sprekken? Ble det bra?
Jeg er ganske sikker på at vi har stålbjelker som armering i ganske dårlig betong...

K Kongons skrev:
Hei Evelina!
Jeg har muligens et lignende problem i hus fra -38. Hvordan har dere løst det med sprekken? Ble det bra?
Er ganske sikker på at vi har stålbjelker som armering i ganske dårlig betong...
Hei!
Vi har tatt et annet prosjekt i mellom så er planen at vi skal prøve å få hit noen som kan se på det etter jul...
Hva er dine tanker om løsninger?

• Liker
Kongons
  • Laddar…
Evelina-H Evelina-H skrev:
Hei!
Vi har tatt et annet prosjekt i mellom så er tanken at vi skal prøve å få hit noen som ser på det etter jul...
Hvordan går dine tanker på løsninger?
Fortell gjerne hvordan det går.
Selv har jeg konstatert at det ikke er bevegelse i sprekken og har snakket med en bygningsingeniør som mente at betong sprekker og at armeringen holder. Min plan nå er å fylle i med cement express på tube for å få det opp så dypt i sprekken som mulig.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.