Har en bygning, opprinnelig kaldt lager, bygd sammen med huset mitt. Forrige eier isolerte bygningen og den brukes i dag som grovinngang.
Konstruksjonen er, siden det opprinnelig var et kaldt lager, enkel. Utvendig har 12 mm Playwood-plater blitt spikret direkte på bindingsverket. Platene har blitt "kledd" med 120x22 mm panel. Vindsperre og luftspalte mangler.
Jeg vurderer at det er på tide å bytte yttervegg, og vil i den forbindelse bytte konstruksjon slik at jeg kan montere vindsperre mot bindingsverket og samtidig skape en luftspalte. Problemet er at takkonstruksjonen med platekledning ikke tillater at det bygger mer enn muligens 10 mm utover nåværende veggmål. Jeg har altså maks 44 mm å "spille på".
Jeg har tenkt meg 22x145 mm stående sporpanel og har da kun "råd" til 22 mm horisontal spikrekke. For å oppnå stabilitet må jeg montere den direkte mot vindsperre/horisontalt bindingsverk. Jeg har altså slik jeg ser det ingen mulighet til å montere distanser eller vertikal lekt. Hvordan gjør jeg i dette tilfellet for å skape luftgjennomstrømning? Min eneste idé er å montere horisontal spikrekke med type 1,5 cm glippe hver 40-50 cm i bredde. Det ville skape en viss men begrenset luft gjennomstrømning. Hvordan ville dere ha gjort det?
Konstruksjonen er, siden det opprinnelig var et kaldt lager, enkel. Utvendig har 12 mm Playwood-plater blitt spikret direkte på bindingsverket. Platene har blitt "kledd" med 120x22 mm panel. Vindsperre og luftspalte mangler.
Jeg vurderer at det er på tide å bytte yttervegg, og vil i den forbindelse bytte konstruksjon slik at jeg kan montere vindsperre mot bindingsverket og samtidig skape en luftspalte. Problemet er at takkonstruksjonen med platekledning ikke tillater at det bygger mer enn muligens 10 mm utover nåværende veggmål. Jeg har altså maks 44 mm å "spille på".
Jeg har tenkt meg 22x145 mm stående sporpanel og har da kun "råd" til 22 mm horisontal spikrekke. For å oppnå stabilitet må jeg montere den direkte mot vindsperre/horisontalt bindingsverk. Jeg har altså slik jeg ser det ingen mulighet til å montere distanser eller vertikal lekt. Hvordan gjør jeg i dette tilfellet for å skape luftgjennomstrømning? Min eneste idé er å montere horisontal spikrekke med type 1,5 cm glippe hver 40-50 cm i bredde. Det ville skape en viss men begrenset luft gjennomstrømning. Hvordan ville dere ha gjort det?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Bruker du en utvendig farge som ikke er damptett, f.eks. oljefarge eller slamfarge, trenger du ingen luftspalte. Det er dessuten en fordel om det nye panelet ikke er sagbrukfrisk.
Vurderer faktisk å beholde nåværende konstruksjon, dvs spikre nye playwood-plater og kle med panel og male med en maling som ikke er damptett, dvs droppe luftspalte. Det er i prinsippet håpløst å få til en kledning inkludert luftspalte på de 40 mm jeg har å holde meg til. Konstruksjonen har tross alt fungert i 30-40 år. Materialet har tørket og sprukket, og det er på tide å renovere, men det er ingen råte eller noe. Bør man bruke vindsperre-folie rundt regelverket i dette tilfellet (om man ikke har luftspalte) eller droppe det? MvhJ justusandersson skrev:
Sist redigert:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Plywooden i seg er jo ganske lufttett. Det er i så fall skjøtene, men der sitter det en regel bak. Jeg ville nok droppe spesielt vindsikring. Det går jo an å sette plywooden mot en gummitetning om man er nøye.
Takk så mye for synspunktene. Så får det bli, innebærende at konstruksjonen blir uforandret i forhold til nåværende. Så vidt jeg vet har bygningen siden oppføringen i 1981 blitt malt med dekkbeis et par omganger, hvoretter jeg gikk på med demidekk ultimate som jo er en slags miks mellom alkyd og akrylat. Hva ville du som virker å ha god kunnskap om fargevarianter anbefale for type farge på denne typen konstruksjon (uten luftspalte) om man ikke vil kjøre slamfarge. Helst ikke heller linolje.J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Vil du ikke ha slamfärg eller linolja så gjenstår nok bare syntetisk oljefärg, såkalt alkydoljefärg, eller oljebasert lasur. Hvorfor ikke linoljefärg? Den pleier å sitte best. Demidekk er oljegrunn pluss akrylat ytterst.
Takk så hjertelig for tips og råd! Skal vurdere linoljemaling og lese litt mer om det.J justusandersson skrev:
Tenkte gi litt tilbakemelding angående lagerbygningen som manglet luftspalte der du konsulterte meg. Jeg rev panel og playwood og monterte nytt (alt det samme). Reisverket var i orden, bortsett fra på noen få steder hvor jeg byttet en bit. Malte deretter alt med linoljemaling ifølge ditt tips. Var ganske nøye med gjærsaging av endetre og påførte ifølge instruksjonene. Malingen var hyggelig å jobbe med. Vet ikke hvorfor jeg tidligere har følt meg skeptisk til linoljemaling. Kanskje fordi jeg har hørt fra en kollega som hadde store problemer med at en profesjonell maler "påførte" en moderne maling på huset hans som tidligere var malt med linoljemaling. Resultatet ble bobler i malingen, trøbbel og bekymringer. Takk igjen for tips og råd!
Klikk her for å svare