Hei.

Holder på å sette gips på innervegg.

Spørsmål 1: leste nå i ettertid at gipsplatene ikke skal presses sammen. Har imidlertid klart å gjøre det noen steder. Begynte å skru nede, så når man kom et stykke opp måtte jeg liksom tvinge sammen platen mot den andre platen. Ble trangt. Ingenting gikk i stykker, men jeg lurer på om det kan bli sprekker senere eller noe?

2. Pleier man å fuge med akrylfug eller lignende i sprekken mellom tak/vegg. Og det samme mellom tilstøtende vegger?

Mvh

På spørsmål 1 svarer jeg pass, på spørsmål 2 svarer jeg taklist mot tak og evt. mykfug mellom veggene, går også med tynn list der men mest smakssak.

Jonatan79 skrev:
På spørsmål 1 svarer jeg pass, på spørsmål 2 svarer jeg taklist mot tak og evt. mykfuge mellom veggene, går også med tynn list der men mest smakssak.

Ok! Men ikke faen kan det gjøre noe at gipsen sitter tett på typ en strekning på 50 cm typ? Det ble tilfeldigvis så, og når jeg merket det så kan man jo ikke ta ned platen liksom..

Ikke spiller det noen rolle, kjør bare.

Ta en sløv morakniv og skjær litt i sprekken og så ordner sparkelen resten.

1. Det går an å sette skiver presset mot hverandre. Det har jeg gjort på noen steder hjemme av samme grunn som du gjorde, og det har ikke beveget seg mer eller mindre enn noe annet sted. Eneste grunnen til at det kan være følsomt er vel om man har et hus som beveger seg veldig mye og dermed fører til sprekker i skjøten. Men på den annen side er det bare å fylle på litt mykfuge :)

2. Om du ikke veldig gjerne vil ha taklister, så er det mykfuge som gjelder i skjøten. Personlig misliker jeg taklister om det ikke er et must som f.eks. ved paneltak/panelvegg som gjør at det faktisk passer inn.

TuXy skrev:
1. Det går å sette skiver presset mot hverandre. Det har jeg gjort på noen steder hjemme av samme grunn som du gjorde, og det har ikke beveget seg mer eller mindre enn noen andre steder. Den eneste grunnen til at det kan være følsomt er vel om man har et hus som beveger seg veldig mye og på den måten forårsaker sprekker i skjøten. Men på den andre siden er det bare å fylle på litt fugemasse :)

2. Hvis du ikke veldig gjerne vil ha taklister, så er det fugemasse som gjelder i skjøten. Personlig misliker jeg taklister med mindre det er et must som f.eks. ved paneltak/panelvegger som gjør at det faktisk passer inn.
..

Ok flott! Men angående skjøt vegg/tak. Skrudde for nær et hjørne mot taket så løsnet selvfølgelig en bit av hjørnet..
Men antar at det bare er å fuge med latex og male over senere?

Skadat hörn där gipsskiva möter tak, med synliga skruvar och en bit som lossnat.

Sparkle først, deretter kan det hende det trengs latexfog før maling.

Jonatan79 skrev:
Sparkle først, så kanskje det trengs latexfug før maling.
Men sparkle først? Ikke bedre å smelle inn masse fug og bygge det opp?

Du skal jo uansett sparkle i skjøten, så legg i litt som har løsnet fra gipsplaten samtidig.

Du skal bruke enten papirremse eller glassfibervev i skjøten mellom platene, så bruk det og bygg opp det ødelagte med sparkel så det dekker så mye som mulig. Etter det tar du mykfug i skjøten som vanlig.

At hjørner sprekker skjer vel litt nå og da og er ikke noe å henge seg opp i, men som sagt. Reparer det med sparkel. Å bygge opp noe med fugemasse blir ikke like pent og kan ofte sees - sparkel derimot blir jo hardt som gips.

TuXy skrev:
Du skal bruke enten papirremse eller glassfibervev i skjøten mellom platene, så bruk det og bygg opp det skadede med sparkel så det dekker så mye som mulig.
Etter det tar du mykfug i skjøten som vanlig.

At hjørner sprekker skjer jo litt nå og da og er ingenting å henge seg opp i, men som sagt. Reparere det med sparkel.
Å bygge opp noe med fugemasse blir ikke like fint og er ofte synlig - sparkel derimot blir jo hard som gips.
Kule er dere! Som alltid! Takk for raske svar!

Jeg rek papirremmen, les på hvordan du best fester den før du begynner å sparkle.

Jonatan79 skrev:
Jeg anbefaler pappremsen, les på hvordan du best fester den før du begynner å sparkle.
Kjørte glassfiberremse sist jeg bygde en mindre vegg. Synes den var smidig

Glassfiberremsen går bra å bruke, det har jo blitt gjort i mange år.

Papirremsen sies imidlertid å være bedre og tar opp sprekker enda bedre i alle ledd sammenlignet med glassfiberremsen.

Jeg brukte glassfiber i taket med trelekter ovenfor og det holder seg fint som bare det selv 3 år etter. Ikke en eneste sprekk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.