Jeg holder på å legge en diffusjonsbrems på loftet og funderer litt på hvordan jeg skal gjøre det på et spesifikt sted.
Jeg har tømt loftet for sagflis og setter duken mellom takstolene, men drar den ikke rundt og over i det tilfellet. Mot yttertaket har jeg satt en masonitt med luftspalte. Duken har sd-verdi 18.
I kanten av innertaket sitter det en bjelke som takstolene hviler på, og der er det bare 15 cm ut til masonitten, og der tenker jeg det kan bli litt kaldere enn resten av konstruksjonen. Det blir 40-45 cm isolasjon ovenpå innertaket. På andre siden av bjelken (i garderoben med skråtaket) er planen å senke taket minst til 45 mm under bjelken for å øke på isolasjonen.
Spørsmålet er om dere synes jeg skal dra diffusjonsbremsen rundt over bjelken og så ned på andre siden?
Jeg ser risikoer med begge løsningene egentlig. Uten diffusjonsbremsen går det ut mer fukt i det området, som er en risiko i seg selv, men fordelen er at den ikke stopper på veien og kan ventileres ut. Med duken blir det tettere, men fuktigheten i bjelken burde bli høyere, og med bare 15 cm ut til yttertaket ser jeg en risiko med det også.