Holder på å bygge om halve kaldgarasjen til et avslapningsrom med et boblebad samt gulvvarme. Står nå foran å regle opp for vinduer og isolere gavlveggen (yttervegg) i dag, så er det reglet med noe saget treverk som ikke blir så lett å tilpasse til isolasjon, nye lekter mm, så disse stående lektene skal jeg bytte ut til 45x195, tenkte da å isolere med stående 195 isolasjon, deretter utenpå det legge 45x45 og isolere liggende 45 isolasjon for å unngå kuldebroer, så utenpå det på innsiden tenkte jeg å sette plast.

Det jeg har kjørt meg fast på er: hvordan og hva skal jeg bruke som vindsperre, skal jeg bruke papp? hvordan gjør jeg dette enklest så det blir riktig? vet at det blir mer innviklet å isolere innenfra, men det er det alternativet jeg har. Legger ved bilder så dere ser hvordan det ser ut i dag, kom gjerne med synspunkter og tips om hvordan jeg går fram og gjerne tips om jeg skal ha papp eller en type plast.

Mange spørsmål, men håper noen vennlige sjeler kan gi meg litt tips:) Trebjelker i en uferdig vegg, med synlige ledninger og en verktøykasse i et pågående byggeprosjekt. Innvendig veggstruktur av garasje under ombygging, med synlige trebjelker og hengende kabler, klar for isolering og innramming.

Hadde tenkt å jobbe med dette i helgen og håper på hjelp før det :)

Takk på forhånd alle der ute

Jeg har dårlig oversikt over vindskjerm. Vindpspp burde funke. Ellers synes jeg at du skal sette dampsperren innenfor 45 iso. Da beskyttes den bedre. Og du kan legge elektrisitet innenfor dampsperren.

S
Tenker du bytte reglene en og en altså? Isåfall er det i det stadiet du smekker dit vindsperre (vindsperrefolie/vindduk er mye bedre) bryt løs en regel, dra dit vindduk og så opp med nye reglen.

Byggeprosjekt med treplanker på veggene, sag på gulvet og en stige i hjørnet, i et uferdig rom. Bakgrunn med dagslys gjennom åpning. Trebjelker og trekonstruksjon i et pågående byggeprosjekt, med synlig takstol og uferdige vegger inne i et hus. Trebjelker og trekonstruksjon i et pågående byggeprosjekt, med synlig takstol og uferdige vegger inne i et hus. Trebjelker og trekonstruksjon i et pågående byggeprosjekt, med synlig takstol og uferdige vegger inne i et hus.

Det går fremover, gavlen er oppreist og klar for vinduer og isolasjon.

nå funderer jeg på hvordan jeg skal gjøre med takstolen i midten. det er altså en takstol så neste på 120cc så gavlen.
det er den i midten som jeg skulle ønske å gjøre om så jeg får til et "ryggåstak". noen som har noen idé på hvordan jeg går frem?
skal jeg sette en bjelke fra første takstol til gavl og la den i midten hvile på den og kappe bort regelen som ligger mellom veggene? eller skal jeg bare "bygge" om den på et eller annet vis så jeg får bort regelen i midten og dermed kunne sette taket som ryggås?

håper dere forstår min tanke og veldig takknemlig for svar

Du må nok ha en pilar ved hver gavl som åsbjelken ligger på.
Du skal heller ikke ha skjøter på takstolene. Det kan forekomme ved fagverksoppleggene.

Legg opp åsbjelken på pilarene og sørg for at hver takstolsbjelke får en skrueforbindelse mot åsbjelken.
Deretter kan du rive fagverksdelen og underliggeren.

Ok, det blir litt vanskelig for den ene siden der veggen er nå, den veggen skal bort så der kan jeg ikke ha en søyle. Kan man på noen måte bygge om takstolen så jeg får høyere takhøyde enn nå?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.