Jeg skal bygge et uterom på 40 kvm med 34 mm kanalplasttak og skyvepartier med U-verdi 1,3. Jeg skal støpe en plate på mark med innebygd 16mm slange (gulvvarme) som inneholder glykol. Sløyfen eller sløyfene skal så varmes av vår luft-vann-varmepumpe via en veksler. Uterommet er festet til huset og har målene 11,1x3,6 meter. Tanken er å bare varme opp uterommet ved spesielle anledninger (jul, nyttår m.m.). Normalt sett ville jeg som nevnt tidligere ha lagt ut celleplast og så støpt inn gulvvarme i platen oppå, for så å ha en form for gulv oppå.

Men nå til min fundering, ville det ikke vært bedre å støpe platen direkte på aldringsbestandig plast (med bærelag under) for så å legge celleplast med spor for gulvvarme oppå platen? Å varme opp en hel betongplate tar mer enn 2 døgn og vil holde varmen i 2 døgn etterpå. Uterommet vil aldri bli varmet opp mer enn ett døgn om gangen.

Noen som har erfaring med lignende konstruksjon? Platen ville dessuten ikke bli gjennomfrosset på samme måte, siden den får litt hjelp av varmen fra bakken. Å ha varmen på hele tiden ville være som å fyre for kråkene.

• Liker
Knasbram
  • Laddar…
Gjør som du tenker med slyngene, ingen mening i å varme en hel betongplate, å tenke på er å ha ett eller doble lag med byggplast oppå betongen. Forhindrer kondensfukt fra platen opp.

J jonaserik skrev:
Gjør som du tenker med slyngene, ingen mening i å varme en hel betongplate, det du må tenke på er å ha et eller dobbelt lag med byggplast oppå betongen. Forhindrer kondensfukt fra platen opp.
Akkurat, viktig at platen får tørke ut ordentlig. Men det går nok ganske fort når solen ligger på i vår (rett sørvendt)

P
Ja du får en mye mer responsiv varme med å ha den oppå betongen..
Men legg minst 50mm celleplast under platen så den ikke fryser eller helst mer er ingen kjempekostnad..

Rejäl skrev:
Ja du får en mye mer responsiv varme med å ha den oppå betongen..
Men legg minst 50mm cellplast under platen så den ikke fryser eller helst mer er ingen stor kostnad..
Burde ikke platen bli kaldere med cellplast under? Om det er -20 grader ute så får platen ingen hjelp av jordvarmen under om det ligger cellplast der, derimot beskyttes platen av cellplasten ovenfra. Eller burde jeg tenke annerledes?

P
S S-hills skrev:
Burde ikke platen bli kaldere med celleplast under? Om det er -20 grader ute så får platen ingen hjelp av grunnvarmen under om det ligger celleplast der, derimot beskyttes platen av celleplasten ovenfra. Eller burde jeg tenke annerledes?
Nei man isolerer alltid på utsiden har du pukk under så leter kulden seg langt under platen..

Rejäl skrev:
Nei, man isolerer alltid på utsiden har du makadam under så leter kulden seg langt under platen..
Du har absolutt et poeng der. Tror dog man kan omgå det problemet om man legger celleplast på bakken rundt om uterommet. Hadde tenkt å legge egenstøpte betongplater 240x120cm.
Så legger jeg aldringsbestandig plast under betongen så slipper jeg fuktvandring nedenfra.

P
S S-hills skrev:
Du har absolutt et poeng der. Tror dog man kan omgå det problemet om man legger celleplast på bakken rundt om uterommet. Hadde tenkt å legge egengjorte betongplater 240x120cm.
Så legger jeg aldersbestandig plast under betongen så slipper jeg fuktvandring nedenfra.
Du får gjøre som du vil, men det er ingen brukt og utprøvd metode..

Rejäl skrev:
Du får gjøre som du vil, men det er ingen anvendt og uttestet metode..
Beklager, var litt uklar, betongplatene 240x120 skal støpes i ekspanderbetong og være utenfor uterommet. Over celleplastblokkene.
Min erfaring med alle betongplatene vi støper på jobb, f.eks. uoppvarmede garasjer, ville vært varmere uten celleplast under. Men du har kanskje rett. 5 cm celleplast under er kanskje ikke så dumt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.