Skal sette opp et veggmontert Norrgavel skrivebord med Elfa hyllesystem. Kjøpte betongplugg og skru som passet til systemet, 8mm plugg.

Da jeg begynte å bore merket jeg at jeg nådde noe organisk materiale og ikke betong som det er i alle andre vegger (leiligheten er fra tidlig 1900-tall).

Har googlet og forstått at når man når tre holder det med treskruer men er usikker på om det er rent tre jeg har nådd, eller sponplate eller noe annet? Lyktes å knipse et bilde der man ser bortenfor de 2 cm gips jeg boret gjennom.

Hva tror dere at det er for materiale og hva skal jeg bruke for å feste opp skrivebordet?

Hull i gipsvegg med organisk materiale synlig gjennom, muligens treverk.

Med tanke på byggningsåret er det ikke original sponplater i af.
Det er ikke vass?
Var vanlig at det ble pusset på før.
(Ifall har du et h-vete foran deg).
Skal finnes virke bak, men tåler trykk dårlig.
Tror det heter reverterte vegger :thinking:
Er det spon er det bare å dra med treskruer.

T Tummarihänderna skrev:
Skal sette opp et veggmontert Norrgavel skrivebord med Elfa hyllesystem. Kjøpte betongplugg og skruer som passet til systemet, 8mm plugg.

Når jeg begynte å bore merket jeg at jeg nådde noe organisk materiale og ikke betong som det er i alle andre vegger (leiligheten er fra tidlig 1900-tall).

Har googlet og forstått at når man når tre er det tilstrekkelig med treskruer, men er usikker på om det er rent tre jeg har nådd, eller sponplate eller noe annet? Lyktes å ta et bilde der man ser forbi de 2 cm gips jeg boret igjennom.

Hva tror dere at det er for materiale og hva skal jeg bruke for å feste opp skrivebordet?

[bilde]
Synes det ser ut som treullit, vet ikke noe som fester seg i det, men har selv hatt mulighet til å skru gjennom og inn i stående plank.

Er deres anbefaling å fortsette å bore til det finnes noe fornuftig å feste i?

Finnes det ingen plugg eller ekspander som kan feste i hullet som det er nå?

T Tummarihänderna skrev:
Er deres anbefaling å fortsette å bore til det finnes noe vettugt å feste i?

Finnes det ingen plugg eller ekspander som kan feste i hullet som det er nå?
Prøv Biltemas gipsanker 19-490

Vanskelig å si da det er mange usikre faktorer.

Noe tungt (hylle / konsoll etc.) som stikker ut fra veggen skaper et stort moment som vil dra ut skruen/pluggen. Plugg og ekspander trenger noe fast å "ekspandere mot" for å orke. Selv om du finner virke inne i veggen, vil det kreve et trykk mot veggen, så hvis det ytre sjiktet er mykt, vil det trykkes inn. Bra da om man kan feste en større plate (plywood, mdf) som fordeler trykket og er stabilt nok til å tåle belastningen av det som henges opp.

Om alt henger på lange elfa skinner er det en fordel da det fordeler belastningen.

• Liker
Appendix
  • Laddar…
På tidlig 1900-tall består veggen oftest av tegl og utenpå vassmatte og puss. Du må inn i tegl (eller annet stabilt veggmateriale) om det skal feste

Nå har jeg boret så langt inn som min treborr rekker uten å nå noen form for tegl. Hullet er 8,9 cm dypt hvorav de første 2 cm er gips eller puss som nevnt før, og resten kanskje er vassmatte eller lignende.

Denne veggen er en vegg mellom to rom (soverom og kjøkken), jeg hadde gjettet at veggen kanskje er 1,5 dm eller litt mer. Kan det være slik at det ikke finnes tegl i denne veggen? Vi har nådd tegl når vi har boret både i gangen og også i en annen vegg i soverommet (mot nabohuset).

Betyr dette at jeg kan legge ned hele ideen, eller kan det fungere med gipsanker som ble anbefalt tidligere?

Når det gjelder belastning, bordet er 120 cm bredt og 50 cm dypt og vil være mitt daglige skrivebord med laptop og dataskjerm. Hadde tenkt å sette opp 3 stykker Elfa "bærere" for platen.

Det er helt klart en plankevegg med puss på vassmatte på begge sider. Plankene pleier å være 2, 2 1/2 eller 3 tommer tykke og 6-8 tommer brede. De er notet og sammenføyet med et stort antall grove spiker som sitter på skrå. Puss + vassmatte pleier å bli ca. 3 cm tykt. Noen ganger forekommer det også såkalt sprekkpanel nærmest plankstammen. Det er vanlige planker som sitter diagonalt og som er sprekket med øks. Den eneste måten å feste tunge ting i en slik vegg er ved hjelp av lange skruer. Man må ha et batteri med skruer i ulike lengder tilgjengelig. Man vet aldri på forhånd hvor lang skrue som trengs.

• Liker
joakimbrodd og 2 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.