Hei
skal spikre perlestaff i trappa da det i dag sitter en kjedelig tapet der. Perlestaffplaten er ca 6mm og veggen som den skal spikres mot er 12mm. Jeg tenker at det går elektriske ledninger i veggen, men vet ikke hvor eller hvor dypt. Hvilke spiker skal brukes, og hvordan unngår man å spikre i elektriske ledninger, eller ligger de såpass langt inn i veggen? Jeg er en nybegynner på hus. Takk for erfaringer, tips osv.
skal spikre perlestaff i trappa da det i dag sitter en kjedelig tapet der. Perlestaffplaten er ca 6mm og veggen som den skal spikres mot er 12mm. Jeg tenker at det går elektriske ledninger i veggen, men vet ikke hvor eller hvor dypt. Hvilke spiker skal brukes, og hvordan unngår man å spikre i elektriske ledninger, eller ligger de såpass langt inn i veggen? Jeg er en nybegynner på hus. Takk for erfaringer, tips osv.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 2 705 innlegg
Sättlim er kanskje et alternativ
huset er bygget på 60-tallet. Eksakt hva det består av er litt vanskelig å si, men en form for masonite/sponplate, veldig myk, har pirket litt med kniv under list da man lett kan skjære ut biter av den og mykt er det. Tror ikke disse platene selges på byggevarehusene i dag. Cirka 12mm
Min største undring over dette prosjektet og generelt hvordan unngår man å spikre i vanlige elektriske ledninger som ligger i rør. Er den eneste måten å rive ned alt og begynne fra begynnelsen. Har jo sett så mange bilder på nye innertak mm da min tanke er det ikke elektriske ledninger under de spontede bordene i taket med?
Spikre med korte spiker...friki skrev:Min største undring over dette prosjektet og generelt hvordan unngår man å spikre i vanlige elektriske ledninger som ligger i rør. Er den eneste måten å rive alt og begynne på nytt. Har jo sett så mange bilder av nye innertak mm da min tanke er det ikke elektriske ledninger under de spontede bordene i taket med?
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Som påpekt oven: Hvorfor ikke bare lime?
Ordne noen 45x45 lekter å sette på strategiske steder over panelplaten, og noen lekter i riktig lengde for å spenne mot motsatt vegg for å få litt limtrykk..
Og så montasjelim, f.eks. PL400.
Blir fint som f-n, og det blir ingen spikerhull som må sparkles. Og det kommer til å sitte!
Ordne noen 45x45 lekter å sette på strategiske steder over panelplaten, og noen lekter i riktig lengde for å spenne mot motsatt vegg for å få litt limtrykk..
Og så montasjelim, f.eks. PL400.
Blir fint som f-n, og det blir ingen spikerhull som må sparkles. Og det kommer til å sitte!
Allvitende
· Stockholms län
· 822 innlegg
Jeg satte brystpanel med perlestaff og brukte PL600. Fungerte bra. Har gjort det i tre trapper hjemme. Underlaget var betongvegger og gipsvegger. Mens det tørker kan man lene en list mot veggen så panelet sitter tett inntil.
Klikk her for å svare