Hei

skal spikre perlestaff i trappa da det i dag sitter en kjedelig tapet der. Perlestaffplaten er ca 6mm og veggen som den skal spikres mot er 12mm. Jeg tenker at det går elektriske ledninger i veggen, men vet ikke hvor eller hvor dypt. Hvilke spiker skal brukes, og hvordan unngår man å spikre i elektriske ledninger, eller ligger de såpass langt inn i veggen? Jeg er en nybegynner på hus. Takk for erfaringer, tips osv.

Sättlim er kanskje et alternativ

Om veggen er ganske jevn kanskje du kan lime på platene, og spikre på litt færre men passende steder.

Hva består veggen av?

huset er bygget på 60-tallet. Eksakt hva det består av er litt vanskelig å si, men en form for masonite/sponplate, veldig myk, har pirket litt med kniv under list da man lett kan skjære ut biter av den og mykt er det. Tror ikke disse platene selges på byggevarehusene i dag. Cirka 12mm

Lim og spik ved stenderne.
Alternativt korte spiker over hele og sikre med noen limstrenger.

Min største undring over dette prosjektet og generelt hvordan unngår man å spikre i vanlige elektriske ledninger som ligger i rør. Er den eneste måten å rive ned alt og begynne fra begynnelsen. Har jo sett så mange bilder på nye innertak mm da min tanke er det ikke elektriske ledninger under de spontede bordene i taket med?

friki skrev:
Min største undring over dette prosjektet og generelt hvordan unngår man å spikre i vanlige elektriske ledninger som ligger i rør. Er den eneste måten å rive alt og begynne på nytt. Har jo sett så mange bilder av nye innertak mm da min tanke er det ikke elektriske ledninger under de spontede bordene i taket med?
Spikre med korte spiker...

hvilken type spiker samt hvor lange typ 15mm finnes slike

Som påpekt oven: Hvorfor ikke bare lime?

Ordne noen 45x45 lekter å sette på strategiske steder over panelplaten, og noen lekter i riktig lengde for å spenne mot motsatt vegg for å få litt limtrykk..

Og så montasjelim, f.eks. PL400.

Blir fint som f-n, og det blir ingen spikerhull som må sparkles. Og det kommer til å sitte!

Jeg satte brystpanel med perlestaff og brukte PL600. Fungerte bra. Har gjort det i tre trapper hjemme. Underlaget var betongvegger og gipsvegger. Mens det tørker kan man lene en list mot veggen så panelet sitter tett inntil.

Tråder sammenslått/mod

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.