1.595 lest ·
4 svar
2k lest
4 svar
Spikerens lengde tre ganger virkes tykkelse?
Medlem
· Uppland
· 2 531 innlegg
Jeg avskyr å jobbe med grov spiker så kartongene med spiker hjemme står og samler støv år etter år. Nå har jeg en del 45x70 lekter som skal opp på takstolene (ingen råspont) og tenkte for syns skyld å bruke opp spikeren.
Hvis spikeren skal være tre ganger tykkelsen av virket så skulle jeg ifølge tommelfingerregelen bruke seks tommers spiker. Den føles urimelig grov. Hva bruker yrkessnekkerne?
Hvis spikeren skal være tre ganger tykkelsen av virket så skulle jeg ifølge tommelfingerregelen bruke seks tommers spiker. Den føles urimelig grov. Hva bruker yrkessnekkerne?
Spikpicka, håndspikring er kanskje bedre og det er bra at du bruker det du har men det er vel dyrt med håndspikring for der det ikke tilfører noen direkte merverdi.
Håndspikre fasade istedenfor, der er det penere, mer holdbart og gjør fremtidig vedlikehold lettere og billigere.
Håndspikre fasade istedenfor, der er det penere, mer holdbart og gjør fremtidig vedlikehold lettere og billigere.
Medlem
· Uppland
· 2 531 innlegg
Men hvilken spikerdimensjon har proffene i spikerpistolen når de spikrer regelvirke? Fasade har jeg spikerpistol til, men den klarer ikke femtommers spiker og definitivt ikke vanlig hammerpiker.F fribygg skrev:
Min erfaring som husbehovssnekker på en gammel gård sier at 6" spiker er helt riktig, men synes også at 5" spiker holder veldig bra. Når man så går ned til tynnere 4" spiker, fester de seg ofte også ganske godt, men ikke alltid. Derfor, hvis man av en eller annen grunn bruker 4" til å spikre fast 2" lekter, så pleier man å bruke 2 st spiker og helst spikre litt skrått i forhold til hverandre for å forbedre låsingen.
Hvis man har revet forskjellige bygningskonstruksjoner, vet man hvor mye bedre en 6" sitter enn 2 st 4".
Deretter bør man gjøre en vurdering av hvor kritisk det er at spikerforbindelsen holder. For eksempel er endene vanligvis viktigere å låse ordentlig enn midt på en lekt. Grove spiker nær endeved krever forboring.
Hvis man har revet forskjellige bygningskonstruksjoner, vet man hvor mye bedre en 6" sitter enn 2 st 4".
Deretter bør man gjøre en vurdering av hvor kritisk det er at spikerforbindelsen holder. For eksempel er endene vanligvis viktigere å låse ordentlig enn midt på en lekt. Grove spiker nær endeved krever forboring.
Klikk her for å svare