Jeg skal spikre eller skruve fast en kledning på fasaden.
Veggen består av en stående stender 45x145, en horisontal stender 45x45 og utenpå den asfaltplate 13mm.
Nå skal kledningen på som består av underbord 22x70 og overbord 22x145.
Ja, innenfor kledningen er det tenkt en luftspalte på 10 mm.

Bruker man en 3" spiker til underbordet, så er det bare 30 mm av spikeren som går inn i stenderen på 45x45, og bruker man en 4" spiker til overbordet, så er det bare 33 mm som trenger inn.
Holder dette eller skal jeg bruke 4" henholdsvis 5" spiker, eller bør jeg skru fast kledningen?
 
Hvordan har du tenkt å få til luftspalten??

Har samme system hjemme, kledde om i fjor, (7" underbrett + list) spikret kryssfinerremser på asfan der de liggende lektene går. så kjørte jeg treere under og firere over.
om man vil ta det til neste nivå kan man skru lokkene, men det blir dyyyyyrt
 
PS: Det sitter utav h....e
 
Når det gjelder luftspalten, tenkte jeg akkurat som deg å spikre på noen tynne planker, der bjelkene går. Hvilken tykkelse har kryssfiner? Men det holder kanskje med så lite inntrengning på spikeren.
 
  • Liker
Eraf
  • Laddar…
Hva sier du tåpe, har du skrudd dine?
 
Jeg satte 10 mm plywood, 45 mm brede, spikret fast med 3"
vil man kan man kjøre 22x70 eller 28x70 (gles med andre ord) da får du jo en "ny" spikregel og slipper problemet med at spikeren ikke drar, men som sagt......DET SITTER.
Overdimensjonere tjener man ingenting på!
 
Nei jeg skrudde ikke mine, men burde kanskje gjort det siden jeg har 50 mm ribb (det er bra å kunne etterstramme) Har dessuten "fri" tilgang på skruer. men det tar dessuten mye lengre tid å skru og man har jo annet for seg enn å bare fikse på dette objektet.......
 
Hvorfor ikke gjøre "som vanlig" når man spikrer panel?

Utenpå asfaboarden legges 22x45 lekter (eller noen uhøvlede mål om man foretrekker det) horisontalt for å skape luftspalte.

Underbordet spikres med 3" i spiklektene og et stykke inn i stenderen. To spiker i på hver horisontale lekt/stender i hver planke. Sitter som fjell.

Overbordet spikres med 3" i underbordene.

Så ville jeg gjort det...
 
Ifølge alle anvisninger skal lokkebrettet IKKE spikres i underbrettet, for å unngå sprekkdannelse.
Men det er kanskje en god idé likevel.
 
Bob_the_builder
Nei, du har rett Cubix. Lokket skal ikke spikres i underbordene, men i spikerregelen. 4-tommer!
 
MathiasS skrev:
Hvorfor ikke gjøre "som vanlig" når man spikrer panel?

Utenpå asfaboarden legges 22x45 lekter (eller et ubehandlet mål om man foretrekker det) horisontalt for å lage luftspalte.

Underbordet spikres med 3" i spiklekten og et stykke inn i regelen. To spiker i hver horisontal lekt/regel i hvert bord. Sitter som fjell.

Dekselet spikres med 3" i underbordene.

Så ville jeg gjort det...
I mitt tilfelle ville jeg bygge på så lite som mulig med hensyn til karmer og div. andre omstendigheter.
Selvfølgelig spikres lokkene/ribbene i spikreglen så de (underbordene og lokkene) kan bevege seg uavhengig av hverandre, i det tilfellet man har ribb hevder jeg fortsatt at det er bedre med skruer (til tross for at jeg ikke har gjort det selv) da man kan etterstramme, spesielt ribb kan ha en tendens til å "slippe med årene.
 
Ja, det blir nok plyfa som luftspalte og 3" henholdsvis 4" til underbord og låke. Eventuelt at jeg skrur underbordet. Det er i alle fall praktisk med skrue om bordet havner feil.
 
Bob_the_builder
Pastorn skrev:
Ni (pappskaller og cuber)prater om asfaborden, hvordan legger dere den og hvorfor ???
Asfaboard er bare en annen type av vindskydd (i stedet for din vindpapp altså). Jeg bruker utegips.
 
cubix skrev:
Ifølge alle anvisninger så skal dekkbordet IKKE spikres i underbordet, for å unngå sprekkdannelse.
Men det er kanskje en god idé likevel.
Ok.

Nei, antagelig ingen god idé... ;)
 
Pastorn skrev:
Jeg er ganske ny på forumet, jeg har 3" spikrgel, utenpå det vindtett papir. Deretter har jeg 7" spikret med 3 ".

Ribben som spikrer jeg deretter.

Dere (pappskaller og cuber) snakker om asfabordene, hvordan legger dere den og hvorfor ???

Det er mange morsomme ideer som flyter rundt på forumet, fortsett i den stilen!

//Pastorn
Har et oppusset 70-tallshus, da gjorde man så.....
Gnu er vel stort sett det eneste som brukes i dag !?!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.