Det finnes steder hvor man til og med trenger å plugge før man skruer fast sokkelen. Andre steder er det bare å skyte dykkert så det dundrer om det. Noen av tilfellene må man feste dem med lim.

Finnes det noe som er riktig eller feil?

Nææ! :cool:

Ingen som biter? :D

En mann må gjøre det en mann må gjøre... man tar det som funker fra tilfelle til tilfelle altså...

Spik eller skru der det går, hvis det trengs å plugge så er det bedre å bruke lim (PL400). Jeg har ved noen anledninger festet en list med dobbelsidig tape på gulvet, og deretter satt kiler mellom den og den limte sokkelen, for å få den i spenn til limet har tørket.

Jeg tenkte meg spørsmålet i største allminnelighet. Jeg har vært inne i hus der man ser skruehodene direkte når man trer innenfor døren og det kanskje ikke er så pent.

Selv foretrekker jeg dykkert så mye det går og i verste fall PL400.

Jeg vet, men det hadde ikke denne personen gjort. :confused:
De var festet med monteringsskruv. Så ikke bra ut.

PL400 synes jeg er virkelig dårlig for å sette sokler/lister osv. med. Tiden fra applikasjon til at det hefter så man kan slippe en list som ikke ligger helt 100% jevnt med veggen, hvilket ofte er tilfellet med for eksempel massive eklister mot eldre betongvegger.

Plastic Padding Ultra er svaret i slike tilfeller. Hefter raskt, vannbasert og lukter ingenting, overmalingsbar, sterk - men ikke i det hele tatt som pl400 - hvilket bare er dårlig når det gjelder lister innendørs, plastic padding ultras styrke varer lenge der.

Casco superfix skal også være bra ifølge denne tråden: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/74881-val-av-lim.html

Men som sagt, vil du ikke stå og holde en bit list hele dagen, og deretter få den festet så hardt at du nesten må rive veggen for å få den løs, unngå pl400...

Hvordan man enn gjør det er synlige skruer eller spikerhoder/hull noe som må unngås. Finnes ikke noe mer irriterende selv om det gjelder et hull etter en dykkert. Jeg har derfor sluttmalt listene mine på stedet når jeg har spikret eller skrudd. Den listeskrue som for eksempel grabber har synes jeg gir for store hull å sparkle, så disse bruker jeg bare i unntakstilfeller.

Monteringslim har jeg innsett er en undervurdert metode. Der jeg faktisk har gjort slik (i rom med betong eller siporexvegger) har det blitt veldig bra. Faktum er at listen ofte sitter støtt selv om jeg bare trekker en streng malingsfug i skjøten mellom list og vegg (som deretter eventuelt males over).

Daniel_N skrev:
Men som sagt, vil du ikke stå og holde en bit list hele dagen, og så ha den festet så hardt at du nesten må rive veggen for å få den løs, unngå pl400...
jeg har holdt listen på plass med noe tungt. En møbel, en pakke klinker osv. Holder du i alt du limer til det sitter fast? ;)

Jeg har hørt av de som limer, setter regler mot den andre veggen for å holde dem på plass mens det tørker.

Nei, ingen lim når jeg setter fôr og sokler, bare dykkert. Den lille dykkertpistolen er fin, en slik burde alle ha :D.

Det finnes jo clips som man kan kjøpe og skru fast med jevne mellomrom. Deretter er det bare å klikke i sokkellisten. Det krever jo for så vidt spesielle lister...

MathiasS skrev:
jeg har holdt listen på plass med noe tungt. En møbel, en pakke fliser osv. Holder du i alt du limer til det sitter fast? ;)
Heh, jo visst gjør jeg det:)

Uansett møbler, flisepakke eller whatnot så er et raskt heftende lim såklart smidigere i en slik situasjon. At det dessuten ikke lukter i huset og dessuten ikke er så vanvittig hardt som pl400 er også ganske hyggelig. Så kan man sette eventuell latex samme kveld hvis listen sitter fast uten møbler i veien.

Så tar jo møblene slutt etter en stund også...

Daniel_N skrev:
Sen tar jo møblene slutt etter en stund også...
Ok, nå forstår jeg hvorfor det tar litt mer tid for enkelte å få opp listene :D.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.