Hallo
Sitter og grubler litt på vårens terrasseprosjekt og har støtt på et problem. Terrassen skal bli 5,5 meter bred og 2,4 m dyp og jeg tenkte å legge bæringen på 3 stolper. Nå viser det seg at akkurat der jeg hadde tenkt å ha midtstolpen går avløpet ut, dvs det kan bli dumt å grave der.
Er det engang verdt å prøve å dimensjonere bæringen for en spennvidde på 5,5 meter eller må jeg tenke ut noe annet for å løse det?
Sitter og grubler litt på vårens terrasseprosjekt og har støtt på et problem. Terrassen skal bli 5,5 meter bred og 2,4 m dyp og jeg tenkte å legge bæringen på 3 stolper. Nå viser det seg at akkurat der jeg hadde tenkt å ha midtstolpen går avløpet ut, dvs det kan bli dumt å grave der.
Er det engang verdt å prøve å dimensjonere bæringen for en spennvidde på 5,5 meter eller må jeg tenke ut noe annet for å løse det?
limtre skal fikse 5,5 meter uten større problem men det blir jo en høyere bjelke da og avhengig av hvordan det ser ut så kan det jo bli trangt. Alternativet er vel fire stolper så du får bedre punkter for pilarene.
Jeg kanskje bør legge til at jeg skal bygge ut en eksisterende balkong til en terrasse. Den er 6,60 m bred og hviler på 3 stolper. Jeg tenkte bygge ut med en 1,1 m bred trapp og 5,5 meter bred terrasse. Jeg vil altså linjere de nye stolpene med de eksisterende så godt det går, men jeg kanskje må slippe det og sette inn en ekstra stolpe.
Klikk her for å svare