Trenger litt råd om dimensjonering av et overbygg med to søyler.
Tanken er at det skal være ca. 4,40 m bredt tak (kledd med rupanel og plate) og dybden på verandaen er ca. 1,65, så jeg antar at takbjelkene blir noe lenger. Takvinkelen er 18 grader, snøsone 2.5. Mitt spørsmål er hvilken dimensjon jeg trenger på frontbjelken mellom de to stolpene i forkant, samt på takbjelkene? Jeg har en tegning fra hustilbyderen, men den angir tre stolper (og da 90x225 oppå), men partneren vil ha to...
Du bør nok presisere hvordan du ser for deg konstruksjonen. Slik jeg forstår beskrivelsen din, har frontbjelken ingen bærende funksjon. Den oppgaven faller på sidebjelkene og takstolene. Legg ut tegningen din så blir det enklere.
På søylene ligger frontbjelken, som i sin tur bærer opp takstolene. Et skjermtak med to søyler, prinsipielt som dette taket:
Men uten midtsøylen da. Så, med to søyler og en spennvidde på 4,40... hva kreves for dimensjon på limtreet tro?
Takk for din beregning! Det var jo hyggelig å høre. Min tegning angir dessverre ikke dimensjon på takstolene, men jeg gjetter 45x170. Høres det rimelig ut? Lengden bør vel være rundt 1,8 ca.