Ser ut som at ev en gang hang gulvet også i disse men noen har kappet av dem 4 stk på denne seksjonen.

Og deretter sette opp en vegg igjen?

• Trebjelke med metallstang under, del av en konstruksjon med mulig tidligere gulvstøtte, sett ovenfra, mot en bakgrunn av lyse vinduer.
Det ser unektelig litt rart ut. Du har ingen seksjons tegning som du kan legge ut?

Nei dessverre ikke.
Har nesten ingen tegninger i det hele tatt over huset

• Rom under renovering med fjernet vegg, utsatt bjelke i taket, gjenstander på gulvet og en kommode ved vinduet. Maleri på kommoden.
Det viktige spørsmålet er hva du vil oppnå? Vil du ha mer hjelp her fra forumet må du prøve å beskrive hvordan det ser ut med ord, pluss at du oppgir litt mål.

Er det et steinhus, dvs massive murede yttervegger? Byggeår? Husets innvendige mål? Antall etasjer? Hvordan ser yttertaket ut? Ta gjerne litt flere bilder.

Ingen bjelkelag som er bygget med vanlige virkesdimensjoner klarer 6 m spennvidde.

Oppdatering.
Gravde i sporet under hver jern. Helt riktig, sitter det en tilsvarende der også.
Noen har av uklar grunn kappet dem og slått opp en vegg.

At det ga mindre etter når veggen var oppe er nok kun fordi veggen presset ned gulvet.

Testet å slå opp en regel og tvinge ned gulvet, og da gir det mindre etter.

Men det er jo ikke riktig, mener jeg.
Siden vi skal ta frem bjelken igjen og få gammeldags stil.
Så tenker jeg å ta ned hornen og sveise på gjengestaver.
Satte på en type vinsjskrue og spenne opp gulvet litt så det ikke kan gi etter og blir litt hengende i takbjelken.

J justusandersson skrev:
Det viktige spørsmålet er hva du vil oppnå? Vil du ha mer hjelp her fra forumet må du prøve å beskrive hvordan det ser ut med ord, samt at du oppgir noen mål.

Er det et steinhus, dvs massive murede yttervegger? Byggeår? Husets innvendige mål? Antall etasjer? Hvordan ser yttertaket ut? Ta gjerne noen flere bilder.

Ingen etasjeskiller som er bygget med vanlige virkedimensjoner klarer 6 m spennvidde.
Trehus.
Ca 1900
Overetasjen tilbygd 1985.
Bjelkene ligger på cc 50 og er 60x200

Før du gjør det syns jeg du skal kontrollere at du ikke gjør noe dumt. Er det loft ovenfor og boligetasje under? Hva er dimensjonen på bjelken som vises i taket? Er det ikke to bjelker som ligger oppå hverandre. Byggeåret er også en viktig opplysning.

På hvilken etasje er bildet tatt? 60x200 tilsvarer nesten nøyaktig 45x220. Det er bra men ikke tilstrekkelig for 6 meter.

J justusandersson skrev:
På hvilken etasje er bildet tatt? 60x200 tilsvarer nesten nøyaktig 45x220. Det er bra men ikke tilstrekkelig for 6 meter.
Har ikke målt eksakt høyde på bjelken da det er såpass liten spalte å grave ut alt spon. Men den er 50 mm bred iallfall.

1985 ble overetasjen bygd det vet jeg sikkert iallfall.
Og det har jo holdt siden da :/

Ja det er to stk bjelker 150x170 og ca 7m lange

Akkurat en liten loft over og første etasje under.

Men vet ikke hvordan jeg skal kontrollere det mer.
En kompis som er snekker var her og så, men han kunne ikke si mer enn at det holder, men ville jeg få slutt på gyngingen så var det jo enten å regne opp og tvinge ned gulvet eller slik som det går, vært å løfte det litt..

Kan ha vært hengende bjelkelag. Det har vi i et nabohus, (i stort sett identisk med vårt). Ca 5,5 m bredt, med antagelig ca 5x6" bjelker, cc ca 120 cm. Murede tverrvegger med ca 3,5 m mellom. Langs med huset ligger en ca 6x8" bærende midtbjelke som hjelper til å stive opp mellombjelkelaget. Ved skorsteinen finnes det ingen opplag å støtte på, så der henger tverrbjelken i en kjede opp til takstolenes høgben. Det gulvet er så klippestabilt som helst.

Ja, dimensjonene på bjelkene i taket er så solide at det faktisk kunne vært en hengende bjelkelag. Men i så fall er det uansett bare en gulvbjelke som henger, hvis det ikke finnes en bærelinje under. Kan du undersøke det, om det finnes en bærelinje i taket i etasjen under?

J justusandersson skrev:
Ja, dimensjonene på bjelkene i taket er så solide at det faktisk kunne ha vært et hengende bjelkelag. Men i så fall er det likevel bare en gulvbjelke som henger, hvis det ikke finnes en bærelinje under. Kan du undersøke det, om det finnes en bærelinje i taket i etasjen under?
Skal prøve 4 stk slike beslag har det jo vært før. Jeg tenkte ha to. Siden det bygges om har det jo ikke vært noen!

Uten en tegning har jeg vanskelig for å orientere meg, men du virker jo hendig. Om det er 2 stk 150x170 bjelker som ligger løst oppå hverandre, kunne du bolte dem sammen på noen steder og få dem til å samvirke bedre.

J justusandersson skrev:
Uten en tegning har jeg vanskelig for å orientere meg, men du virker jo nevenyttig. Om det er 2 stk 150x170 bjelker som ligger løst oppå hverandre, kunne du bolte dem sammen på noen steder og få dem til å samvirke bedre.
Ja, det forstår jeg, men dessverre har jeg ingen :/

De er godt satt sammen, når man kledde dem inn satte man 15mm plywood på baksiden.
Så den får sitte igjen da man uansett ikke ser baksiden så mye, så sitter de sammen ordentlig.

Og beslagene sitter i hver sin bjelke også.

Men som du sier løfter dem bare i to av 8 lekter i gulvet.

Det er jo bedre enn ingenting, men føles ikke helt tilfredsstillende. Om det hadde vært mulig å la hengstagene gå ned gjennom en bjelke under gulvsvillene hadde det vært et alternativ. En slik bjelke kan da gjøres betydelig slankere enn normalt. Men det er vanskelig å beregne lastene uten tegning.

• Liker
gbgdavid
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.