Overetasjens gulvareal måler ca 6x6m og bjelkelaget består av 220x45mm virke med CC60cm. Disse er ikke full lengde 6m men skjøtet i henhold til bildet nedenfor.
Er det nødvendig å bygge knevegg på vår nye utbygging eller kan vi utnytte full bredde på rommet uten å måtte forsterke for bjelkelagets skyld? Finnes det en risiko for at gulvet kommer til å svikte/dingle/svinge hvis vi ikke gjør dette?

Per i dag
Loft med trebjelkelag og plass til å installere kattvind. Tabellen viser sikringselementer i rammen. Vindusåpning i bakgrunnen.

Nødvendig å gjøre lignende?
Overetasjens bjelkelag med 220x45mm tømmer, skarvet og understøttet. Viser et vindu, en stige, og plastfolie på veggene i et loftsrom.

• Trebjelker med metallskarver i et gulv eller tak, sett fra undersiden, i et rom under bygging eller renovering.
  • Tregulvbjelker i tak med skjøtestykke og metallplate, del av diskusjon om stabilitet og bæreevne i nybygget loft.
Sist redigert:
Er bjelkelaget 6m fritt bærende? Finnes det ingen innervegg under bjelkelaget?

Jeg kan ikke disse uttrykkene men bjelkelaget har ingen støtte nedenfra på overflaten som er 6x6m. Ingen planlagt innervegg i underetasjen der det blir stue.

Seks meter er for langt for 220x45. Vet om en som fikk beregnet det til at han skulle ha omtrent 300 Kerto når det var fem meter spennvidde.

Er det et nybygg eller en ombygging? Hvis det er tenkt å være en overetasje må jo rimeligvis den som har tegnet huset ha hatt dette i tankene. 220x45 frittbærende på 6m er nok bare å glemme.

6 meter frittbærende blir for svaiende å gå på. Det fungerer ikke. Er det der arealet virkelig tenkt som boareal eller er det bare et kaldloft?

Ja, hvordan har den konstruksjonen blitt til?

Du trenger ikke bygge knevegg, det holder med "hengende stolper" slik som du viser på bilde 2. Alternativene er å bytte ut bjelkelaget eller å legge en bjelke under.

Ser jeg feil, eller er høybeina også skjøtt?
Der sitter et par bordlapper på hvert høybein i alle fall.

Er det vanlig at man henger opp bjelkelaget i overrammen på takstolen? I så fall lærer man vel ha en avvekslingsbalk over hele bjelkelaget som man får henge opp annenhver gulvbjelke.

Litt svar på deres spørsmål, har ikke rukket å sjekke i løpet av helgen.
Mattiaz skrev:
Det er en utbygging på eksisterende hus, et gammelt torp vi bygger ut og renoverer. Det er absolutt tenkt som overetasje allerede fra første begynnelse og så har også den som tegnet utbyggingen tenkt. Det har også vært bestemt at det skal være knevegg eller "hengende stolper" i planleggingsfasen, men jeg ville fortsatt stille spørsmålet da det kanskje fantes en annen smart løsning på det for å ikke stjele så mye plass.
andersmc skrev:
Arealet er tenkt som boareal. Det er et større rom til venstre som ikke vises på bildet.
hempularen skrev:
Utbygging av eksisterende hus, et gammelt torp.
haavard skrev:
Ok, akkurat som jeg trodde. Å bytte ut er ikke å tenke på, da fortsetter vi som det var tenkt fra aller første begynnelse.
KnockOnWood skrev:
Nei, de er ikke skjøtet.

Støtteben må det nok være....kan ikke takstolprodusenten hjelpe deg med evt. forsterkninger og mål på støttebena...selv hadde jeg nok limt og spikret plywood på begge sider av underrammen og satt ca 900mm høye støtteben.....

Jeg ville ikke bygge en overetasje på et skjøtet bjelkelag uten en ordentlig avveksling under eller over som "håndterer" skjøten. Det skal også tillegges at tiltaket trolig krever tillatelse og er meldepliktig.

Låner tråden litt.
Har et gammelt trehus med stor overetasje.
Lang spennvidde på overetasjen uten noen bærende vegg under.

I dag fjernet jeg en mellomvegg midt på overetasjen.
Denne var ikke bærende, da som hos ts ligger lange bjelker i taket som taket hviler på.

Vegg satt veldig enkelt med tynne lekter.
De satt ikke i spenn, noen lå ikke engang mot verken tak eller gulv.

Men nå når den er nede synes jeg gulvet svikter kraftig når man går på det.

Kan det være at gulvet har hengt i den veggen?

Føles langsøkt synes jeg. Det er nok snarere en konsekvens av at du nå kan gå på det mest følsomme punktet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.