Bygger et lite lager for poolteknikk og skulle ut fra takhøyden ønske å bygge taket av 44x70, noe som selvfølgelig er svakt egentlig, men er det noen med kunnskap som noenlunde kan anslå hvordan det ville holde.

Lageret måler 2 meter i bredde og 1,3 meters dybde. Takstolene ville få en spennvidde på 1,3 meter og jeg kan sette dem tett. Oppå er det planlagt rupanel med papp og plåt.
8 graders helling.

Hvor dårlig idé er dette?
 
8 grader er lav stigning og 70mm er tynt i takstolsammenheng.
Hvilken snøzone bor du i?

Jeg har aldri sett takstoler under 45x120 og da med forsterkning (w eller rammeverk) om du skal bygge saltak, men på den annen side er det bare 2m spennvidde...
Men er du kanskje ute etter en enkelt regel over som et pulttak (takstol i ett fag) snarere enn et saltak?

I Snøzone 1 så bør det da, ifølge guiden, fungere med 45x120 C24.
Setter du det på dybden (1,3m) kanskje du kunne klare deg med 45x95 tom... på samme måte hvis du setter dem tettere enn cc 120

https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-ett-fack/?previousState=000100
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
8 grader er lav helling og 70mm er tynt i takstolsammenheng.
Hvilken snøsone bor du i?

Jeg har aldri sett takstoler under 45x120 og da med forsterkning (w eller rammeverk) om du skal bygge saltak, men på den andre siden er det bare 2m spennvidde...
Men er du kanskje ute etter en eneste regel over som et pulpettak (takstol i et fag) snarere enn et saltak?

I Snøsone 1 så bør det da, ifølge veiledningen, fungere med 45x120 C24.
Setter du det på dybden (1,3m) kanskje du skulle klare deg med 45x95 tom...på samme måte om du setter dem tettere enn cc 120

[lenke]
Er jo virkelig takstoler innen " " ... Blir et skur likt dette så det er ganske enkelt. Selv 45x70 er egentlig for høyt, men det laveste jeg vurderer å gå. Tenker at det burde holde, men vi får se.
 
  • Et lite, enkelt trelager med skråtak. Perfekt for oppbevaring i hagen. Mål: 190 cm bredde, 83 cm dybde.
T Tokv41 skrev:
Är jo verkligen takstoler innenfor ” ” … Blir et skur likt dette så det er rett simpelt. Også 45x70 er egentlig for høyt, men det er det laveste jeg vurderer å gå. Tenker at det burde holde, men vi får se.
Ja, det var det jeg tenkte, det er kanskje ikke takstol så mye som "regel som holder taket" (kalles på treveileder "Takbjelker i et fag")

2m er ikke helt uproblematisk for en 45x70 dog, med 8 grader helling og en meter snø på kan det bli en del vekt, jeg ville nok gått opp til 45x95...men forsåvidt: Hvis du setter type cc 60 klarer du deg kanskje. Og det er jo ingen katastrofe om det knekker heller kanskje, du får bygge om det neste sommer bare :)
 
  • Liker
mulle77
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ja det var det jeg tenkte, det er kanskje ikke takstol så mye som "regel som holder taket" (kalles på träguiden "Takbjælker i et fag")

2m er ikke helt uproblematisk for en 45x70 dog, med 8 grader helling og en meter snø på kan det bli en del vekt, jeg ville nok gått opp til 45x95...men i og for seg: Om du setter typ cc 60 klarer du deg kanskje. Og det er jo ingen katastrofe om det knekker heller kanskje, du får bygge om det neste sommer bare :)
precis, og jeg kan regel cc 30 om det trengs også.
Og veldig veldig sjelden blir det en meter snø i Uppland. Og blir det så kan jeg gjøre om taket som sagt.
 
V
Jeg har bygd lignende med 45x95 med 100 cm mellomrom og det har klart flere vintre.
Vi bor i sørlige Dalarna.
 
  • Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Når man sitter inne og begynner å føle "oi, nå er det mye tung snø på taket" så går man ut og sopar ned en del av det... Jeg ser dimensjonering av tak til den typen av bygning som et ikke-problem... :thinking:
 
  • Liker
Styrman_jansson og 1 annen
  • Laddar…
Kjør 70x70 og sett dem cc 600 så hadde i alle fall jeg følt meg rolig.
 
  • Liker
Tokv41
  • Laddar…
Eller kjøp limträ 56x225 og legg på platten c-c 600.
Du får et tynnere tak (noe du vil) og med spennvidde på kun 1.3m så ville jeg sovet godt selv om det kom mye snø.
 
  • Liker
Tokv41
  • Laddar…
"Fallet på taket er bare 140 mm.
kjøp 45x195 eller 45x220 og sag bort en kil på begge sider.
Å lage klassisk W-takstol blir jo latterlig.

protte
 
prototypen prototypen skrev:
"Fallet på taket er bare 140 mm.
kjøp 45x195 eller 45x220 og sag bort en kile på begge sider.
Å lage klassisk W-takstol blir jo latterlig.

protte
45x220 føles ganske overdrevet. Dessuten ville takhøyden inne i det lille skjulet bli veldig redusert dessverre. Det får bli 45x70 så får vi se hvordan det holder. Min gjetning er at det vil klare seg, og gjør det ikke det, gjør jeg det om etter vinteren.
 
  • Liker
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
I Ingenjör Jesper skrev:
När man sitter inne och börjar känna "oj, nu är det mycket tung snö på taket" så går man ut och sopar ner en del av det... Jag ser dimensionering av tak till den typen av byggnad som ett icke-problem... :thinking:
Typ så tänker jag med. Jag har ett ”byggsatsskjul” från bauhaus i storleken 1,4x2,8m med pulpettak där råsponten bara vilar på ytterväggarna samt två st ihopskruvade 28x120 i mitten i ”långa sidans” riktning.

Skottade av snön när det blev ca. 30cm på taket….
 
Bruker alltid overdimensjonere, men nå er det virkelig motsatt.
Slik ser det ut. Grunnen til at jeg ikke vil bygge med grovere dimensjoner er for å få så mye høyde som mulig inne i det lille skjulet samtidig som jeg ikke kan gå over 120 cm i ytterdimensjoner. Delvis er "skjulet" nedgravd og vil stå under plattingen.
Skal inneholde sandfilter og en polpumpe.
Jeg vil kutte og forsterke, men akkurat nå er jeg mest bekymret for åpningen som er 80 cm bred. Der ser jeg den største risikoen for sig. Liten trekonstruksjon under bygging med åpning foran, plassert på grus. Bygget skal huse sandfilter og pumpe til basseng.
 
Hva tror dere om bæreevnen? Snø kommer vi til å fjerne uansett dimensjon på virket, men er det åpenbart for spinkelt for et sånt lite skur?
 
T Tokv41 skrev:
Hva tror dere om bæreevnen? Snø kommer vi til å fjerne uansett dimensjon på treverket, men er det åpenbart for spinkelt for en sånn liten bod?
Jeg kan ikke tenke meg at det blir noen problemer.

/G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.