Pular med badrumme trebjelkelag, på overetasje 1/5 plans. 195 eller cc 600, takstol 120cc. Har kattelett og forsterket ved å skruelim på eksisterende bjelker. Kommer ikke til å kunne spikre 300cc, må ut til katteloftet, og selv om jeg river spredningslistene så kanskje jeg kan koble til 2 spikerslag til. Holder det til flislagt baderom og standard badekar? Legger ved takstolstegning, rødt er bad.
Det er litt vanskelig å vurdere med hensyn til tegningene. Siden det er en asymmetrisk belastning (nærmere det ene opplegget) kan det muligens fungere. En plantegning og en nærmere beskrivelse av hvordan du har gjort forsterkningen ville vært bra.
Takk for raskt svar. Helt enkelt skrudd-limt 170x45 der jeg har kommet til 3 stk, fra støtteben mot blå streker, 1860mm som lengst. Dels for å ha opplegg for ny spon og for å forsterke. Kottet der jeg har kommet til også. Badet er 1.85x2.85. Kommer 22m spon og flyt/arm etter. Har vært badekar tidligere på samme sted, men da med plastmatte.
Det betyr at du har minst tre bjelker som du ikke har forsterket. En enklere men mer effektiv måte å forsterke på er å skruvlimme 4 stk lister (f.eks. 22x60 mm) oppe og nede på begge sider av de eksisterende 45x195 bjelkene så det ser ut som en I-bjelke. Jeg synes alle bjelkene i badet bør være forsterket. Badekaret er ikke et stort problem hvis det får en god plassering nær husmidten. Det er jo sjelden fylt med vann. Flytsparkel + keramikk er verre.
Takk for svar. Blir forvirret. Forsterke alle bjelker skal jeg i hvert fall gjøre, ikke bedre med 90x45/70x45? Skulle i verste fall kunne rive gles o ta meg ut i skråtaket og koble bjelkene hele veien. Er det verste som kan skje sprukket klinker eller raser hele huset?
Nei, huset raser ikke, men du har kanskje kastet bort en farlig masse penger til ingen nytte. Jeg tror ikke det gir så mye å gå ut i kattvinden i forhold til bryet, selv om det er det aller beste. Du kan bruke hvilke dimensjoner som helst til forsterkning bare du utnytter de eksisterende bjelkenes høyde. Å forsterke med en 25x195 mm planke gir like mye som med en 45x170 mm. Etterlign I-bjelker eller U-bjelker.