Står overfor et restaureringsarbeid etter en fuktskade som nå er avfuktet.

Har forsøkt å søke etter en lignende problemstilling uten direkte hell.

En fuktighetsrammet gipsvegg under en benkeplate med synlig isolasjon og rør. Gipsplaten er delvis skåret bort for reparasjon.

Som man kan se på bildet ovenfor, er gipsplaten skåret bort under benkeplaten i vårt grovkjøkken.

Hvordan sparkler jeg skjøten på best mulig måte og uten at den sprekker i fremtiden?

Tenker at jeg skjærer til en remse av plywood som jeg skrur fast med gipsskruer bak dagens gipsplate og den nye gipsplaten.
Men hvordan sparkler jeg skjøten siden håndverkerne som skar opp veggen har kuttet veggen et par centimeter under benkeplaten og ikke har så mye plass for bredsparkling over sparkelremse?
Er ikke lysten på å fjerne benkeplaten direkte.

Veggen skal sveves med glassfibervev etterpå.

For det første, er det viktig at det ikke sprekker? Vil det være synlig eller vil det stå skap foran? Hvis ikke er det bare unødvendig jobb å få til den delen. Du skal uansett ha glassfibervev over, og den sprekker ikke.

Ellers er løsningen dette:
plyfa eller en plankebit bak gipsen, så skjøter du på med den nye gipsen. Sett en plankebit under benkanten og støtt opp. Så tar du bort vinkeljernet. Når det er gjort, faser du gipskantene og setter på en sparkelremse. (erfarne snekkere og malere sparkler den inn i samme moment) Hvis du er uvant med sparkelremse i papir, limer du den fast med vevlim eller vanlig hvitt trelim. La det tørke i løpet av dagen, og om kvelden sparkler du over et tynt lag. Når det har tørket dagen etter, lettsliper du det og legger på siste laget med sparkel. Tynt. På den måten slipper du at sparkelremsen bobler opp og slipper dersom du er uvant. Også malere anbefaler uerfarne private denne løsningen. Når det er gjort, setter du på din nye vev og venter på sluttmaling. Ferdig =)

Tidsbruk for snekker inkl. sparkelremse ca 1,5t
Tidsbruk for ivrig hjemmefikser inkl. sparkel og tørketid + sliping + sparkel + slip + vev/vevlim 2 dager

Sist redigert:
Takk for raskt svar!

Ja da er det best å kjøre med sparkelremse i og med at rommet er åpent og synlig.
Tidligere har jeg kjørt med liming av remsen for å være på den sikre siden så det blir nok så denne gangen også ;)

• Liker
ItWasntMe
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.