Hei
Jeg har lagt inn et nytt tregulv, og i stedet for å legge fliser foran peisen, har jeg tenkt å støpe en liten plate foran. Hva skal jeg bruke? Og kan man la betongen stikke opp ca. 10 mm over gulvet og la det rekke omtrent 10 mm utover gulvet for å slippe å legge en metallist??
Takknemlig for svar //Viktor
Jeg har lagt inn et nytt tregulv, og i stedet for å legge fliser foran peisen, har jeg tenkt å støpe en liten plate foran. Hva skal jeg bruke? Og kan man la betongen stikke opp ca. 10 mm over gulvet og la det rekke omtrent 10 mm utover gulvet for å slippe å legge en metallist??
Takknemlig for svar //Viktor
Det blir jo ganske mye småsøppel når man håndterer vedkubber. Jeg hadde nok heller hatt platen noen mm lavere enn øvrige gulvet, så småsøppelet ikke farer rundt over hele gulvet. Om du har flytende tregulv bør det nok også være noen mm i bevegelsesfuge for tregulvet, mellom treet og betongen. Men da trengs det jo også en overgangslist for å skjule spalten.
Det er nok som du sier at det er bedre å legge den nedenfor gulvet. Men jeg vil heve den for å slippe metallist. Tanken er at man legger noen form for skumgummi eller lignende sånn at ikke betongen ligger tett inntil tregulvet. Spørsmålet er bare om man kan bygge noen form for hulrom som gir en fin avrunding over gulvet. Hva synes du om det?
Det høres jo ikke umulig ut, men det krever nok stor nøyaktighet og mye pirk med støpeformen. Armering av utstikket blir nok litt vanskelige også. Et enklere alternativ kanskje er å støpe opp til gulvhøyde og legge/fikse/ lime en løs plate oppå av betong eller naturstein. Stenhuggerier finnes jo som kan fikse fine målbestilte plater med fasede kanter.
Klikk her for å svare