15.092 lest ·
15 svar
15k lest
15 svar
Sparkling av Fermacell fibergips
Side 1 av 2
Hei!
Lurer på om noen her på forumet har brukt Fermacell fibergips og hvordan dere har sparklet disse. Disse platene er ikke så lette å finne, og enda vanskeligere er det å finne deres anbefalte produkter for sparkling eller sammenføyning. Kan man bruke produkter for vanlige gipsplater (grovsparkling, finsparkling etc.) og blir resultatet like bra?
Takk på forhånd.
Lurer på om noen her på forumet har brukt Fermacell fibergips og hvordan dere har sparklet disse. Disse platene er ikke så lette å finne, og enda vanskeligere er det å finne deres anbefalte produkter for sparkling eller sammenføyning. Kan man bruke produkter for vanlige gipsplater (grovsparkling, finsparkling etc.) og blir resultatet like bra?
Takk på forhånd.
Om du skal være nøye, så bruk den sparkelmassen som produsenten anbefaler. Om du finner en forhandler som har det på hyllen, så sjekk nøye at holdbarheten ikke er utgått.
Fermacell angir en holdbarhet på 1 år, tror jeg det var, men det er veldig utydelig merket på boksen. Det er en sifferkode, som du i prinsippet må kontakte Fermacell for å få vite produksjonsdag.
Helt sprøtt etter min mening.
Sparkelmassen er ikke særlig dyr og lett å arbeide med, så det er ingen grunn til å sjanse på et annet, ikke anbefalt produkt, som kanskje til slutt viser seg ikke å fungere som ønsket.
Din profil angir ikke hvor du bor, oppdater gjerne, men om du bor i Skåne kan jeg tipse om byggevareforretninger som har sparkelmassen på lager.
Fermacell angir en holdbarhet på 1 år, tror jeg det var, men det er veldig utydelig merket på boksen. Det er en sifferkode, som du i prinsippet må kontakte Fermacell for å få vite produksjonsdag.
Sparkelmassen er ikke særlig dyr og lett å arbeide med, så det er ingen grunn til å sjanse på et annet, ikke anbefalt produkt, som kanskje til slutt viser seg ikke å fungere som ønsket.
Din profil angir ikke hvor du bor, oppdater gjerne, men om du bor i Skåne kan jeg tipse om byggevareforretninger som har sparkelmassen på lager.
Velkommen hit!
Skal man følge deres anbefalinger er det først fermacell SK sparkel og så fermacell fugesparkel med fermacell papirremse i skjøter som gjelder og så etter det bredsparkling med fermacell finsparkel...
Jeg brukte noen plater i et bad (tror det var fermacell men litt usikker siden det var fra noe utforsalg på Bauhaus...) og jeg brukte vanlig baderomssparkel og det henger oppe ennå (malt vegg)...
Jeg synes at XLBygg har hatt fermacell i noe reklamblad men ikke spør meg hvilket år jeg så det...
Skal man følge deres anbefalinger er det først fermacell SK sparkel og så fermacell fugesparkel med fermacell papirremse i skjøter som gjelder og så etter det bredsparkling med fermacell finsparkel...
Jeg brukte noen plater i et bad (tror det var fermacell men litt usikker siden det var fra noe utforsalg på Bauhaus...) og jeg brukte vanlig baderomssparkel og det henger oppe ennå (malt vegg)...
Jeg synes at XLBygg har hatt fermacell i noe reklamblad men ikke spør meg hvilket år jeg så det...
Takk for svaret. Jeg er fra Helsingborg. Forsøkte å finne forhandlere på deres hjemmeside men det ga ingen liste. Vet du hvem som har deres grov- og finsparkel? Hva syns du om deres plater, holder de det Fermacell lover? Jeg er ute etter å lett kunne skru fast på vegger men samtidig ha en god lydisolasjon.roland53 skrev:Om du skal være nøye, så bruk det sparklet som produsenten anbefaler. Hvis du finner en forhandler som har det på hyllen så sjekk nøye at holdbarheten ikke har gått ut.
Fermacell angir en holdbarhet på 1 år, tror jeg det var, men det er veldig utydelig merket på boksen. Det er en sifferkode, som du i prinsippet må kontakte Fermacell for å finne ut produksjonsdag.
Sparklet er ikke særlig dyrt og lett å jobbe med, så det er ingen grunn til å gamble på et annet ikke-anbefalt produkt, som kanskje til slutt viser seg å ikke fungere som ønsket.
Din profil angir ikke hvor du bor, oppdater gjerne, men hvis du bor i Skåne så kan jeg tipse om byggevarehandlere som holder sparklet på lager.
Takk!
Jeg finner platene hos flere forhandlere, det er derimot mye vanskeligere med tilbehørene deres. Man vil jo følge produsentens anbefalinger, men det blir litt vanskelig når man ikke kan finne produktene. Spør man de som selger platene deres, har de ingen anelse om det fungerer med vanlig sparkelmasse eller ikke. Mange trodde også at det var helt vanlige dyre gipsplater de solgte
Når man får sånne svar, stoler man ikke på det de sier. Men hos deg ser det ut til å fungere. Jeg får se, finner jeg ingenting, får jeg prøve med vanlige produkter.
Jeg finner platene hos flere forhandlere, det er derimot mye vanskeligere med tilbehørene deres. Man vil jo følge produsentens anbefalinger, men det blir litt vanskelig når man ikke kan finne produktene. Spør man de som selger platene deres, har de ingen anelse om det fungerer med vanlig sparkelmasse eller ikke. Mange trodde også at det var helt vanlige dyre gipsplater de solgte
Takk for deres svar. Jeg fikk også tak i Fermacell, og de sa at det ikke skulle være noen problemer med å bruke et annet fabrikat av sparkel eller øvrig materiale som brukes ved arbeid med gipsplater. Andre produsenter har også sparkel som er mer egnet for arbeid med fibergips.
Ja, jeg har også fått svar fra Fermacell at annet sparkel var godkjent av Fermacell, husker ikke nå hvilket fabrikat, MEN kun som finsparkel ovenpå Fermacells egen sparkel som skulle være i bunnen.
Tydeligvis ulike svar avhengig av hvem som svarer hos Fermacell....
PoG i Södra Sandby hadde sparkel mm på lager.
XL i Skurup har 900 plater + sparkel på lager.
Platen er TUNG og bra å skru i uten plugg - god bæreevne.
Om du skal jobbe med den alene kan jeg anbefale 900 bredde - ellers blir det tungt å håndtere.
Tydeligvis ulike svar avhengig av hvem som svarer hos Fermacell....
PoG i Södra Sandby hadde sparkel mm på lager.
XL i Skurup har 900 plater + sparkel på lager.
Platen er TUNG og bra å skru i uten plugg - god bæreevne.
Om du skal jobbe med den alene kan jeg anbefale 900 bredde - ellers blir det tungt å håndtere.
Føles jo som litt motbakke for TS å hente i Uppsala siden han bodde i Helsingborg.
Det var jo en tid siden som tråden var aktuell. Skulle være gøy om TS ga tilbakemelding om hva han syntes om platen, hvilket sparkel han valgte og om han er fornøyd med resultatet.
Det var jo en tid siden som tråden var aktuell. Skulle være gøy om TS ga tilbakemelding om hva han syntes om platen, hvilket sparkel han valgte og om han er fornøyd med resultatet.
Hei!S srki skrev:
Nysgjerrig på hvordan det ble med rette kanter, synes ikke skjøtene veldig godt i slepelys?
Hei!kapten_krok skrev:
Skjøtene mellom plater med rette kanter som er limt synes ikke i det hele tatt.
Jeg har sett gjennom bildene. Det er faktisk rette kanter kun på vegger. Til taket brukte vi plater med forsenkede langsider. Kortsidene ble limt. Disse ble bestilt fra Beijer og tok noen dager å få hjem. Hvis du ser i deres oransje bok eller monteringsguide så virker det som at man kun bruker plater med rett kant på vegger. Ring ellers til Fermacell og spør om man kan bruke disse til tak også, de var veldig hjelpsomme når jeg snakket med dem.
Sist redigert:
Hei!S srki skrev:Hei!
Skjøtene mellom plater med rette kanter som er limt synes ikke i det hele tatt.
Jeg har sett gjennom bildene. Det er faktisk rette kanter kun på vegger. Til taket brukte vi plater med senkede langsider. Kortsidene ble limt. Disse ble bestilt fra Beijer og tok noen dager å få hjem. Ser man i deres orange book eller montageguide så virker det som om man kun bruker plater med rett kant på vegger. Ring ellers til Fermacell og spør om man kan bruke disse til tak også, de var veldig hjelpsomme når jeg snakket med dem.
Skal sette på vegger, var kanskje uklar
Ringte og snakket med dem og de anbefalte med rette kanter om man tenker å bredsparkle over, da finnes det ingen fordel med å velge med senkede kanter.
Kommer til å kjøpe noen plater og teste før jeg kjøper for mye om man blir misfornøyd.
I så fall er det ingen problemer i det hele tatt. Jeg har som sagt brukt det i hele huset når vi renoverte.kapten_krok skrev:
Det er litt mer jobb med disse siden det må bredsparkles. Det er også tungt og støver som inn i når man skal kappe de. Det er også relativt nytt i Sverige, som er årsaken til at folk velger å bruke vanlige gipsplater. Det er helt klart enklere å jobbe med vanlige gipsplater.
Nå i ettertid synes jeg fremdeles det var et godt valg da de har en meget god lydisolering og tåler ganske mye belastning.