Jeg har en del av huset som er fra tidlig 50-tall. På overetasjen vil vi bli kvitt svikt i gulvet (4m spenn) og da har jeg tenkt å sette opp en "vegg" i kjelleren. Jeg har tenkt meg en limtrebjelke (290cm lang) på to søyler direkte på gulvet i kjelleren. Gulvet består av plate fra 50-tall med fliser fra 90-tall. Kan jeg sette søylene direkte på dette eller må jeg fordele lasten?
Jeg har en del av huset som er fra tidlig 50-tall.
I overetasjen vil vi bli kvitt svikt i gulvet (4m spenn), og jeg har derfor tenkt å sette opp en "vegg" i kjelleren.
Jeg har tenkt meg en limtrebjelke (290cm lang) på to søyler direkte på gulvet i kjelleren.
Gulvet består av plate fra 50-tallet med fliser fra 90-tallet.
Kan jeg sette søylene direkte på dette, eller må jeg fordele lasten?
Tar for gitt at du har tenkt å fjerne flisene der søylene skal stå, ellers så er min oppfatning at ting ble laget forbannet solid før i tiden. Platen til min veranda fra 69 var støpt med over 2 dm betong og en helvetes masse armering.
Jeg hadde tenkt å sette søylene direkte på fliser.
Jeg gjetter at platen er tynn, men hadde håpet at flisene forsterker noe.
Hvor tykk trenger en plate uten armering å være for å kunne ta opp punktbelastningen som blir av 90x90 søyler?
Kan noen gjøre en kvalifisert gjetning?
Jeg vil slippe en regel i bunnen og flere stolper om det går.
Om det bare er for å ta opp svikten i gulvet ovenfor kanskje ikke punktlasten blir så stor?!?
Akkurat det spørsmålet stiller jeg meg også.
Jeg har tenkt å presse opp taket i kjelleren 0,5-1cm og sette på plass bjelken.
Jeg gjetter at lasten blir under 3 tonn, men det blir litt kjedelig om gulvet gir etter og jeg har ingen anelse om hvor mye det tåler.
Hvis lasten blir 3 tonn og dette fordeles på 2 søyler så blir det ca 18,5Kg/cm2 om det er til noen hjelp.
Jeg gjetter at platen bare er noen cm og så er det fliser.
Ovenpå bærer jo allerede opp av eksisterende vegger, så søylene skal kun ta opp lasten fra det "sviktandet". Det burde ikke handle om noen større belastning. Klinkeren forsterker nok ikke, men risikerer heller å sprekke hvis flisene er mindre enn søylene. Jeg ville forsøke å rette inn søylene slik at de havner i midten av hver sin flis og legge noe under som kan ta opp lasten og fordele over en hel klinkerflis.
Du skriver at du skal sette opp en vegg i anførselstegn. Hvis du mener at du faktisk skal sette opp en vegg og ikke bare skape den stabiliserende funksjonen av en vegg, så er det selvsagt enda enklere. Legg en syll på gulvet og sett et hammarbånd mot taket og bruk lekter mellom disse, f.eks med 45x95. Da kan du droppe både limtrebjelken og søylene.
Jeg mente selvfølgelig at flisen risikerer å sprekke hvis søylens base er mindre enn en flis, ikke omvendt. Hva bygger du gjetningen om en belastning på opp mot 3 tonn på? Om du presser opp gulvet vil du selvfølgelig få en viss økt belastning på søylene, men ellers burde belastningen på søylene ikke bli høyere enn vekten av personen i rommet ovenfor som forårsaker svikten. Hvis den personen ikke klarer å tråkke gjennom kjellergulvet, vil ikke søylene gjøre det heller.
Hva jeg baserer 3ton på var at jeg kommer til å bruke en jekk på 3 tonn, og hvis den klarer å løfte taket, så er det i alle fall ikke mer. Så da tenkte jeg at hvis det holder for tre tonn, så er det greit, og derfor skrev jeg det.
Jeg kan leve med en sprukken flis. Hvis det er den eneste risikoen, er det verdt å satse.
Jeg hadde tenkt å bore hull og sette ned en ekspander der hver søyle skal være.
Så borer jeg et hull nedenfra i søylen og trer den opp på expanderen.
Noen som vet om dette er en ok løsning?
Holder det å lime søylene mot bjelken og bjelken mot taket?
Nå ble fremgangsmåten ikke som jeg hadde tenkt meg fra starten.
Derfor står søylene direkte på flisene uten noen feste.
Kan man sette superfix eller noe annet rundt dem for å feste dem, eller hva gjør jeg nå?
Spøk til side, la det være som det er en stund nå. Pila beveger seg ikke med en gang hvis den nå er i spenning. Skulle krefter likevel oppstå som flytter pila i bunnen hjelper ikke lim rundt, da må du sikre ved foten eller lignende.
Spøk til side, la det være som det er en stund nå. Pilaren beveger seg ikke i første omgang om den nå er i spenn. Skulle krefter allikevel oppstå som flytter pilaren i bunnen hjelper det ikke med lim rundt om, da må du forsterke ved foten eller lignende.
Jovisst er de i spenn. Gulvet i etasjen over var tidligere 2cm lavere i midten, men nå er det rett.
En uventet bieffekt ble at det er nedoverbakke til spisebordet nå for tida (der bjelken slutter)
Jeg lar det være inntil videre.
Takk for svar!
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.