Er det noen som har noen anelse om hvordan prefab-elementene så ut under det sovjetiske millionprogrammet på 60-tallet?
Jeg lurer altså på slik som målene på varmeisolasjon, betong, vindustype/U-verdi, ventilasjonssystem etc. i alle de Khrusjtsjovka husene som ble bygget.
Er de lik de som ble brukt under det svenske millionprogrammet?
Jeg er veldig takknemlig for svar, gi meg gjerne kilder om dere kan.
Vennlige hilsener Dileman
 
Sist redigert:
Jeg har ingen anelse, men blir veldig nysgjerrig på hvorfor du lurer?
 
Anta at det meste var klart mye dårligere enn det svenske miljonprogrammet.
 
... og hvorfor skulle det være det ?


(kanskje armerade med mikrofoner)
 
mexitegel skrev:
Jeg har ingen anelse, men blir veldig nysgjerrig på hvorfor du lurer?
Jo fordi i det tidligere Sovjetunionen finnes det millioner av bygninger som sammenlignet med dagens standard er dårlig isolerte og krever høye oppvarmingskostnader. I rike områder har de ofte råd til en totalrenovering eller å rett og slett rive disse og erstatte dem med nye hus, men de fattigere områdene har ikke råd til dette, slik som Mongolia osv. Er i gang med å prøve å beregne hva det ville koste å renovere disse til et rimelig nivå men mangler opplysninger å beregne på. Jeg har faktisk ingen anelse hvor man kan finne slik informasjon, har lett i flere dager men til ingen nytte... :( Dette er typ min siste sjanse, håper det finnes noen her som vet hvor man kan henvende seg.
 
En sjanse kan kanskje være den russiske ambassaden som kan gi deg tips så du kan komme i kontakt med et byggefirma eller lignende? <- vill sjanse...
 
Det finnes jo mange baltiske håndverkere her i landet som sannsynligvis var sovjetiske håndverkere fram til murer og unioner falt. Kanskje kan du søke etter et firma som leier ut baltiske håndverkere og spørre om de har noen virkelig senior som var med under den kalde krigens dager. For jeg antar at Rigas ytterområder ble bygget omtrent som Moskvas?
 
yens skrev:
For jeg går ut fra at Rigas ytre områder ble bygget omtrent som Moskvas?
Utvendig er det nokså likt i hvert fall
 
Mexitegel og Yens og alle dere som har forsøkt å hjelpe til, tusen takk for tipsene, det hjalp, at jeg ikke engang tenkte på det :)
Vennlige hilsener Dileman
 
Jeg har rotet i en utleiebolig i Ukraina bygget i 1980. Husene i den byen er generelt i meget dårlig stand. Det har antageligvis ikke blitt utført noe vedlikehold siden 1991. Huset er også meget slurvete bygget.
Yttervegger og bærende vegger er oppmurt av tegl. Veggene er cirka 50 cm tykke. Innenfra er det et lag stein, deretter luft uten isolering. Utenpå det vet jeg ikke hvor mange lag stein det er. Over dører og vinduer har de murt inn betongbjelker.
Ikke-bærende innvendige vegger er murt av cirka 50 x 100 cm store gipsblokker, cirka 10 cm tykke. Alle vegger er innvendig pusset med 1-3 cm myk puss av "glina".
Dekket består av prefabrikkerte hule betongelementer. I den leiligheten jeg har vært i har de slurvet med utleggingen av betongelementene slik at to tilstøtende skiller 4-5 cm i høyde. Innegulvene er oppforede tregulv.
Ventilasjonen er naturlig. Alle leiligheter har en egen pipe på kjøkkenet. Tilluftsventiler mangler. I alle rom kan man åpne en mindre del av vinduet for lufting.
Strømmen er lagt i puss uten rør.
 
Jeg har tilbrakt en hel del tid i et par leiligheter i en ungarsk "miljonprogramshus" fra sekstitallet (vet ikke byggeår men min slektning gjennom inngifte som bor i en av leilighetene har bodd der siden sent sekstitall).
Huset ser ut til å bestå av prefab betongelementer, i det minste dekker og yttervegger.
Leilighetene har for det meste parkettgulv, knirkende og litt sviktende men tilsynelatende slitesterke, ettersom de virker å være originale.
Mye vindusflate - størstedelen av ytterveggen består av vinduer hvorav mange kan åpnes.
Oppvarmingen skjer med vannbårne radiatorer fra en sentral varmekilde av ukjent slag. Men det kan være ganske kaldt om vinteren.
Varmvannet er likeledes sentralt produsert (i motsetning til i eldre hus i sentrale Budapest, hvor det vanlige ser ut til å være en liten gassdrevet VVB i hver leilighet, plassert på badet).
Gassovn.
VVS-installasjonene er respektinngytende, eller skremmende, avhengig av hvordan man ser det...veldig mange synlige rør og i trappeoppgangen kan man se enormt kraftige metallrør (støpejern?) med store bolter i skjøtene. Ser mer ut som noe fra et gammelt fraktskip enn i et hus. Krever nok ganske mye vedlikehold - varmtvannet stenges for service ganske ofte, har jeg fått inntrykk av.

Leilighetene er ganske trange. Den ene, som jeg har vært mest i, er en toroms hvor totalarealet er mindre enn hos mange norske ettromsleiligheter: Et rom på ca. 12 kvm...et på 5-6 kvm...en vindusløs kjøkkenkrok, hvor gulvarealet akkurat rekker til ståplass for den som lager maten...et bad med et ganske lite badekar, wc, servant, liten toppmatet vaskemaskin og deretter like mye gulvareal som i kjøkkenkroken. Veldig lite skapplass, løse klesskap er et must.

Jeg kommer sannsynligvis til å besøke det der huset i sommer, så jeg kan sjekke flere detaljer da!
 
Tusen takk manose og farzan, setter virkelig pris på deres hjelp, er akkurat nå i full gang med arbeidet og det ble med en gang litt enklere nå .)
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.