Er på vei til å bygge et hus med tilknyttet garasje og en solterrasse oppå garasjetaket. Omtrent som på dette huset: http://a-hus.se/web/Steninge.aspx

Nå lurer jeg på hvordan man gjør med konstruksjonen av selve taket? Solterrassen vil jo ha terrassebord, som betyr sprekker der vannet renner gjennom. Hva passer best å ha under terrassebordene? Takpapp? Platetak? Skal det være noen helling på taket under terrassebordene?

Takk for innspill

Ola78
Legg bandtekking som underlag, holder bra og er pent. Gjorde det på vår inngang da vi laget en liten takterrasse på 10 kvadrat. Hellingen var omtrent 1,5°
Under tekkingen la jeg takpapp som jeg dro opp i bakkant mot fasaden under panelet og limte der med asfaltlim, alt dette på råd fra blikkenslageren.

Ola78
Fant en lenke til en gammel tråd jeg har skrevet i, der kan du se litt bilder på løsninger bl.a. http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/150506-snaella-hjaelp-anslutning-mellan-tak-och-vaegg.html Ikke la stolpene gå gjennom platene, det blir aldri bra, en seriøs blikkenslager vil fraråde deg fra det. Det kan se pent ut, men før eller senere vil kragen av metall rundt stolpen begynne å lekke på grunn av temperaturforandringer, og da blir det ikke gøy. Jeg laget terrassegulvet som kasetter slik at jeg kan fjerne dem og rengjøre under for smuss og annet.

Et alternativ til bandtekket dobbelfalset plåt er gummiduk. Blir billigere og tettere.
Taket skal helle i en retning for avrenningen, og for å få terrassen i vater kan man kløyve bjelkene på langs, eller støtte oppunder med f.eks. plastdistanser. Selv vurderer jeg et system likt det man bruker når man bygger bjelker innendørs mot sementplate og vil ha lufting, laget i plast og som kan skrus opp og ned for å justeres i vater.

Uansett materiale er det som Ola beskriver viktig å få tilslutningen til vegg tett.
Men taktekking m.m er problemer som skal løses uansett om du skal ha terrasse eller ikke.

Ola78
Jeg har gjort akkurat som pbengtsson beskriver, lengdekløyvd stenderne i samme vinkel som taket for å få gulvet i vater, fungerer helt utmerket.

Takk for deres tips. Forstår at forankringen til fasaden er et viktig punkt i dette bygget.

Sitter og funderer på muligheten for å gjøre taket helt klart med takpapp som ytterste lag og deretter bygge terrassen direkte oppå den. Ville det blitt en dårlig løsning tror dere? Ikke tett nok?

Ola78
Det er alltid en risiko for at pappen går i stykker når gulvbordene ligger direkte på den, ikke bra. Legg blikk som ytterste lag er mitt råd uansett, holder dessuten betydelig lenger enn papp.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.