Hei!
Hva er fordelene og ulempene med sokler allmoge, MDF eller Furu?

En klar ulempe med MDF er at det ikke blir særlig pent når det slites, når malingen slipper så tåler overflaten ikke særlig mye. En fordel for MDF er imidlertid at det er mer stabilt med endret fuktighetsnivå der det sitter, men så lenge du kjøper listene i god tid og lar dem ligge i rommet der de skal monteres i et par uker så er det et håndterbart problem - særlig på sokler. For foringer er det litt mer besværlig å unngå sprekker.

Er ikke allmoge et samlenavn og kan dermed inneholde flere tresorter?

Furu er i alle fall lettest å jobbe med hvis man ikke har satt mye lister før, synes jeg.
Fargen sitter, det er holdbart, absolutt lettest å spikre/skru i (listnål osv. funker her også) - dyrt.

MDF - Billig, kjempebillig. Fargen slipper lettere, men skal ikke slippe ved vanlig slitasje, ikke noe jeg har opplevd i alle fall. Vanskeligere å sette enn Furu da man må forbore - her kan fargen flasse og sprekke lett hvis man ikke vet hva man driver med. Jeg fester alle mine MDF-lister med dykkertpistolen, absolutt lettest synes jeg,,

Mantlede Mdf lister bruker jeg. Rette og fine og tåler mye.

Jeg har kjøpt kvistfritt og malt selv. Synes det blir penest og går raskest. Skyter alltid med dykkert da det blir minst hull. Deretter sparkle og finmale. Et hett tips om du skal sette sokkel i et gammelt hus er å kjøpe sokkel som er ganske tynn (15mm) da går det lettere å få den på plass selv om veggen ikke er rett.

N
Fordelen med mdf er jo at alle listene er omtrent like store og ikke som når man bruker heltre lister der det kan variere ca 5 mm mellom ulike lister.

V verktygsgurun skrev:
Mantlade Mdf lister bruker jeg. Rette og fine og tåler mye.
Noe merke du kan anbefale?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.