Er interessert i et terrassehus for første gang. Men det er jo en spesiell måte å bygge et hus på, og nå lurer jeg på hvilke fordeler og ulemper som finnes. Huset er bygget i 1980. Hva skal jeg være oppmerksom på hvis jeg drar for å se på det? Er ganske erfaren husspekulant, men vil jo ikke gå glipp av det som kan være utfordrende for akkurat terrassehus.
Sist redigert:
Forskjellen mellom et sokkelhus og et hus med vanlig kjeller er for meg tomtens beskaffenhet. Dvs. det heller ganske mye og man må planere eller fylle opp ordentlig hvis man skal bygge med plate på mark. Med et sokkelhus, et hus med kjeller, hvor minst én side så å si ligger i dagen, slipper man denne kostnaden. En fordel er da at man får rom i kjellerplanet som ikke ligger under mark, med alt hva det innebærer med hensyn til overflate i rommet og ikke minst, man slipper kjellerfølelsen. Når det gjelder rommene bak eller ved siden av boligarealet, de såkalte sekundære områdene, er det som med tradisjonell kjeller, sjekk dreneringen. Finnes det fuktgjennomslag eller ser det bra ut. Nå vet jeg ikke hva slags normer det var i 1980 med hensyn til isolering under plata i sokkelplanet. Tenker nærmest på boarealet. Er det bare betong under gulvet kan det bli gulvkaldt. Spørsmålet er også om det finnes et kapillarbrytende lag under plata så man ikke får fuktvandring oppover. I så fall er det viktig at gulvkonstruksjonen er gjort i henhold til forskriftene.
Takk for svar!
Litt vanskelig å sjekke betongplaten siden den jo er "gjemt". Hvordan vet man om det finnes kapillærbrytende lag?
Om jeg kjøper, vil jeg legge vakkert tregulv på hele første etasje. Da burde jeg vel kunne legge mitt eget kapillærbeskyttende lag mellom "hva jeg nå enn finner under gulvet" og mitt nye fine tregulv?
En inspeksjon ble gjort for fem år siden. Har fått lese den.
Der ble det advart generelt om risikoene med betongplatekonstruksjonen, men ingen merknader ble gjort ved inspeksjonstidspunktet.
Litt vanskelig å sjekke betongplaten siden den jo er "gjemt". Hvordan vet man om det finnes kapillærbrytende lag?
Om jeg kjøper, vil jeg legge vakkert tregulv på hele første etasje. Da burde jeg vel kunne legge mitt eget kapillærbeskyttende lag mellom "hva jeg nå enn finner under gulvet" og mitt nye fine tregulv?
En inspeksjon ble gjort for fem år siden. Har fått lese den.
Der ble det advart generelt om risikoene med betongplatekonstruksjonen, men ingen merknader ble gjort ved inspeksjonstidspunktet.
Den typen av besiktningsprotokoll finnes det masse av, i prinsippet verdiløse som jeg ser det fordi de ikke sier noe om det aktuelle huset, men mest er skrevet for at den som besiktiger skal ha ryggen fri.
Betrakt undervåningen som en kjellervåning, JanneL beskrev det bra.
Eneste måten å vite hvordan det ser ut under gulvet er å pigge det opp og se etter.
Skal du ikke ha gulvvarme kan du for så vidt ignorere hvordan det ser ut, legg innendørsplaton som ventilerer opp eventuell fuktighet gjennom soklene, så kan du deretter legge tregulvet flytende oppå.
Betrakt undervåningen som en kjellervåning, JanneL beskrev det bra.
Eneste måten å vite hvordan det ser ut under gulvet er å pigge det opp og se etter.
Skal du ikke ha gulvvarme kan du for så vidt ignorere hvordan det ser ut, legg innendørsplaton som ventilerer opp eventuell fuktighet gjennom soklene, så kan du deretter legge tregulvet flytende oppå.
Spør du meg er gulvvarme alltid bra
men der er ikke alle enige. Du kan få problemer i et hus med gulvvarme om platen ikke er ordentlig isolert. Dels lekker det varme ned i bakken i stedet for oppover, noe som fordyrer/øker energiforbruk, dels kan den uttørkede platen suge opp vann om sommeren hvis man slår av gulvvarmen da, hvis ikke drenering og øvrige forhold holder vannet borte. Men det er ikke selvsagt at man får problemer, det varierer fra hus til hus.
Nå ble det vanskeligere, hvordan du skal kunne sjekke det kapillærbrytende laget under platen uten å pigge opp den vet jeg ikke, og å pigge opp en plate med gulvvarme er jo ikke noen god idé heller :O
Varmer gulvvarmen kjelleren eller er det mer komfortvarme? Gulvvarmen skal jo ligge over innendørsplaten som jeg foreslo at du kunne bruke, noe som ikke er mulig i ditt tilfelle.
OM gulvvarmen skal varme kjelleren og ikke bare være komfort så ville jeg gjort en ordentlig fuktmåling. Er den ok så ville jeg gravd opp rundt grunnmuren, isolert-tettet-drenert og så innreda kjelleren slik som jeg ville med tregulv og resten. Ville holdt øye med energiforbruket før og etter for å se om det indikerer dårlig isolering?
Nå ble det vanskeligere, hvordan du skal kunne sjekke det kapillærbrytende laget under platen uten å pigge opp den vet jeg ikke, og å pigge opp en plate med gulvvarme er jo ikke noen god idé heller :O
Varmer gulvvarmen kjelleren eller er det mer komfortvarme? Gulvvarmen skal jo ligge over innendørsplaten som jeg foreslo at du kunne bruke, noe som ikke er mulig i ditt tilfelle.
OM gulvvarmen skal varme kjelleren og ikke bare være komfort så ville jeg gjort en ordentlig fuktmåling. Er den ok så ville jeg gravd opp rundt grunnmuren, isolert-tettet-drenert og så innreda kjelleren slik som jeg ville med tregulv og resten. Ville holdt øye med energiforbruket før og etter for å se om det indikerer dårlig isolering?
Er det dårlig isolert, så betaler du mest for at meitemarkene under huset skal få det varmt og godtzingo skrev:
Hva slags gulv er det nå? Hvis gulvvarmen er dimensjonert etter for eksempel fliser, og man så legger tregulv, kan gulvet ødelegges (blir for varmt, kan sprekke og du kan få stygge rander).
Antar at du har elektrisk gulvvarme
Sist redigert:
De tidligere eierne påstår at de bare forbruker 11.000 kWh per år med en grunnflate på ca 60 kvm i "to" plan. Så det virker ikke som om så mye lekker. De fyrer riktignok også med ved i den åpne peisen iblant, men det kommer jo også jeg til å gjøre. Har utrolig mye ved som jeg må bruke til noe.

Som det er nå, virker det som om den varmer kjelleren.
De har fliser på hele første etasje, men har lagt parkett i noen rom.
Angående dimensjoneringen.
Selve varmen kan jo styres via regulatorer i hvert rom (plassert på veggene).
Så jeg bør vel selv kunne avgjøre om tregulvet skal sprekke eller ikke?
Eller hvordan fungerer det?
Som det er nå, virker det som om den varmer kjelleren.
De har fliser på hele første etasje, men har lagt parkett i noen rom.
Angående dimensjoneringen.
Selve varmen kan jo styres via regulatorer i hvert rom (plassert på veggene).
Så jeg bør vel selv kunne avgjøre om tregulvet skal sprekke eller ikke?
Eller hvordan fungerer det?
Klikk her for å svare