S
Hei,

Har noen spørsmål angående regling av innervegger til noen soverom i andre etasje:

Det jeg lurer mest på er om det finnes rette lekter å kjøpe (45x70), som ikke vrir seg så fort man kommer hjem og de tørker (bortsett fra stålregel da)? Eller må man tørke alt under trykk før man begynner? Skrekken er jo at veggene buer etterpå, likt noen lekter jeg har hatt slengt på gulvet mens de tørket.

Er det risiko for at veggene buer om man bare setter plater på én side og holder på med el/tele/data i en måned før man gipses ferdig?

Angående hjørner tenkte jeg bruke den venstre varianten i bildet av norgips rek varianter, noe bedre forslag? Om jeg vil slippe unna med bare latexfug i innerhjørnene, må jeg da komplettere med LP50 (http://www.europrofil.se/produkter/prod_mellanv/lp.asp) innenfor platene til tross for Norgips hjørneløsning?

Ved utvendige hjørner har jeg forstått at man setter faset kant for å forenkle sparklingen av hjørnebeskyttelsene.

Stålregler har jeg sett på, men orker ikke lære meg alt angående hjørner, dører, kortlinger, elbokser osv. som skal gjøres på forskjellige måter med forskjellige stålsystemer jeg har sett på, føles mer som noe for proffer som har det travelt.

Høres det ut som jeg har tenkt riktig? Andre tips?
 
  • Diagram som viser to metoder for innvendige vegghjørneløsninger, med ulike plassering av stendere og tverrgående bjelker i en konstruksjon av Norgips.
Kjør plåt og bruk det høyre bildet.
 
kjør med plåt det er så mye enklere å håndtere. kan lett bære 8 reglar på samme tid, klippe til med plåtsax. skinne i gulvet som ikke trenger å festes med noen lange skruer, til tregulv holder det med gips skru, til betong kjør med svampar.

til dørhull sett ekstra trereglarbara så du kan feste karmen. overliggeren tar du en skinne som du klipper et U i hver ende som deretter settes på træreglene ...

sjekk ut gyproc, danogips eller norgips hjemmesider der står hvordan man bygger med plåtreglar
 
S
Ja, det ser jo ut som alle lovpriser stålstendere, det virker jo ikke så vanskelig å løse rundt dører heller.

Var en tur innom byggmax for en stund siden og så at de hadde stålstendere og skinner der også, kan det være noe å ha?

Skruer man med vanlig gipsskrue forresten? Gulvet det skal festes i er bare 22 mm spon..

/Micke
 
S
Kikket rundt litt på nettsidene som ble anbefalt, og det heller vel mot stålregel, kan jo alltid blande inn tre der man må lage spesialløsninger etc, men den overordnede stommen burde bli rett og pen! Veldig bra info for den som vil lære seg noe nytt!

Hvis jeg velger et enkelt system som må skrus sammen, altså skru regel mot skinne, hvordan blir det da med skruehodene som stikker ut ved tak & gulv?

Lar man gipsen gå ut over skinnen, tenkte på at skinnen bygger litt utover? Kanskje miljøskadet da jeg har jobbet med sliping der toleransene var på ca 0,05mm hehe.

Fant denne hjørnevarianten hos Norgips (bilde), virker bra siden man får en vinkel som motvirker sprekker i innerhjørnene, eller hva sier ekspertisen? Kanskje er det vanskelig å holde i vinkel med hånden når man drar i de første skruene dog..

horn2.jpg

Takker for alle tips man får på dette forumet!
 
platen er veldig tynn så den bygger ikke mye. ang skruvhodet ved tak og gulv hvis man bruker loppor (montasje skrue 13mm) så bygger den ikke mye heller eller så kjøper man en festetang som man klemmer fast profilen og skinnen.
 
S
Takk for svarene!
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.