søker noen som kan svare på litt spørsmål ang mitt elementhus som det skal åpnes yttervegg, rives innervägg bl.a.
Vet at huset ikke har reglar/stomme så de steller jo til de litt i mitt hode.
/danne 0705125129

Hei velkommen til forumet

Skriv litt mer om akkurat ditt hus. Byggeår, antall etasjer, ytterpanel, bilder og plantegning om du har. Det er en del forskjeller mellom forskjellige år og om man har kjeller og eller overetasje.

Bruk også søkefunksjonen for å lese allerede opprettede tråder. Det finnes noen som inneholder mye fin info. Både bilder av egne renoveringer og lenker til andre steder på nett.

Vårt hus er fra -71 med kjeller murt hullstein, elementbjelkelag på første etasje og uinnredet loft med elementbjelkelag. Vi kan ved å følge veggene i kjelleren og de blottede elementbjelkelag på loftet se hvor vi har de bærende veggene på boetasje.
Dessverre har vi ingen konstruksjonstegninger.

granis70 granis70 skrev:
Hei velkommen til forumet

Skriv litt mer om huset ditt. Byggeår, antall etasjer, ytterpanel, bilder og plantegning om du har. Det er forskjell på hus av ulike år og om man har kjeller eller loft.

Bruk også søkefunksjonen for å lese allerede etablerte tråder. Det finnes noen som inneholder mye god informasjon. Både bilder av egne renoveringer og lenker til andre steder på nettet.

Vårt hus er fra -71 med kjeller murt hulstein, elementbjelkelag på bakkenivå og uinnredet loft med elementbjelkelag. Vi kan ved å følge veggene i kjelleren og det blottlagte elementbjelkelaget på loftet se hvor vi har de bærende veggene i boligen.
Dessverre har vi ingen konstruksjonstegninger.
Hei, huset er bygget av faren min i 1964-65, med kjeller, 1 plan og loft. Fasaden var kledd med aluminium, brune betongpanner på taket. Akkurat som du skrev er det murt med betonghulstein og har uinnredet loft. Alle tegninger finnes selvsagt, også plukkelisten/og kvitteringen ;)
Har du selv tatt bort noen bærende vegg i deres hus?

• Liker
RSRC
  • Laddar…
Hei!
Det blir nesten umulig å svare på dine spørsmål uten bilder av hvordan veggene ser ut.
Det går alltid an å avveksle med bjelker om man vil åpne eller rive en del av veggen.
Det hele avhenger av hvor og hvordan du vil gjøre endringene.
Kan du skissere opp målene, skrive hvilke materialer det er i respektive vegg, takvinkel, ta bilder av utformingen av takstolene samt hvordan den tiltenkte omgjøringen skal se ut.
Skriv på papir, fotografer, slik at vi kan se hvordan det ser noenlunde ut.

Mvh P-A

P Pagno skrev:
Hei!
Det blir nesten umulig å svare på dine spørsmål uten bilder av hvordan veggene ser ut.
Det går alltid an å avveksle med bjelker hvis man vil åpne eller rive en del av veggen.
Kan du skisse opp målene, skrive hvilke materialer det er i respektive vegg, takvinkel, ta bilder av takstolenes utforming samt hvordan den planlagte omgjøringen skal se ut.
Skisse på papir, ta bilder, så vi kan se hvordan det ser noenlunde ut.

Mvh P-A
Det som skal gjøres er at veggen mellom kjøkken/stue skal rives helt.ca5 meter. Var mest nysgjerrig på hvordan folk gjør med skjøten på elementene som ligger midt på bærende vegg. Tar jeg bare bort veggen, faller jo elementene ned. Har dere løst det med limtre på loftet og 'bukseseler' for elementene?

D Danne G skrev:
Det som skal gjøres er at veggen mellom kjøkken/stue skal rives helt. ca 5 meter. Var mest nysgjerrig på hvordan folk gjør med skjøten på bjelkelaget som ligger midt på en bærende vegg. Fjerner jeg bare veggen, faller jo bjelkelaget ned. Har dere løst det med limtre på loftet og 'bukseseler' for bjelkelaget?
Dere som vet litt mer kan gjerne ta kontakt med meg på telefon
0705125129 så kan vi kanskje rette ut en del spørsmålstegn
/Danne

P Pagno skrev:
Hei!
Det går alltid an å avstive med bjelker om man vil åpne eller rive en del av vegg.
Kan du skissere opp målene, skrive hvilke materialer det er i respektive vegg, takhelling, ta bilder av takstolenes utforming samt hvordan den tenkte omgjøringen skal se ut.
Skissert på papir, ta et bilde, slik at vi kan se hvordan det ser noenlunde ut.

Vennlig hilsen P-A
To bygningsarbeidere på en byggeplass, transporterer trelast på et flatt tak med en stige og bygning i bakgrunnen. To bygningsarbeidere på en byggeplass, transporterer trelast på et flatt tak med en stige og bygning i bakgrunnen.

• Liker
RSRC
  • Laddar…
D Danne G skrev:
Hei.huset er bygd av min farsa 1964-65, kjeller, 1etasje og loft.og fasaden var kledd med aluminium, brune betongtakstein på taket.akkurat som du skrev er det murt med betonghullstein og har uinnredet loft.alle tegningene finnes selvsagt igjen, også plukkelisten/og kvitteringen ;)
Har du selv fjernet noen bærende vegg i deres hus?
Hvilke gode forutsetninger du har! :) Med god kjennskap til husets historie og alle papirene og tegningene igjen!
Nei vi har ikke fjernet noen bærende vegg. Det vi har måttet utbedre er å erstatte en bærende søyle som forrige eier fjernet i uforstand. Så jeg vet en del om hvordan elementene oppfører seg når de ikke har den støtten de skal ha.

Y Yrrol skrev:
[lenke]
Christer har jeg snakket med på telefon, fikk en del svar på mine spørsmål. En smule opptatt/stresset for å kunne svare i ro og mak hvordan man går frem eksakt. Mannen vet jo garantert hvordan og hvorfor man skal eller ikke skal. Skulle gjerne komme i kontakt med noen som har gjort lignende i sitt elementhus. Jeg har jo en plan/tegning i hodet hvordan jeg vil gjøre.

Hei Danne

Hvordan har det gått for deg med dine planlagte renoveringer? Jeg har bodd litt over 2 år i et Elementhus (1,5-plan med kjeller). Da vi flyttet inn, hadde en tidligere eier allerede fjernet veggen mellom spisestue og allrom (eller hva man nå vil kalle disse rommene) i første etasje, en spennvidde på ca. 5,5 meter, og erstattet denne med en bærende bjelke. Siden en tidligere eier også hadde fjernet ytterligere en vegg og en del av en vegg, bestemte vi oss for å la en konstruktør beregne bjelkestørrelsen på disse totalt tre stedene, og resultatet var at vi byttet ut den tidligere installerte bærende bjelken, samt installerte ytterligere to bærende bjelker.

Det bærer meg imot å kalle meg ekspert, men jeg har gjennomført (eller rettere sagt: latt gjennomføre) det som i praksis er fjerning av vegg og installasjon av bærende bjelke i huset, og jeg har dessuten både før og under prosjektets gang ført diskusjoner med Christer om det hele. Er du fortsatt i behov av en samtalepartner om et slikt prosjekt?

Hei, så gøy at flere holder på og fikser. Jo takk, det sniker seg på ganske bra, jeg skapte åpne områder i huset sammen med en utbygging langs den bakre langsiden. Jeg fikk cirka 100 kvm åpent kjøkken/stue, 5,70x18,75 meter. Jeg rev ut alt fra huset (resterende) og la inn vannbåren gulvvarme, så det ble jo litt å pusle med. Litt kjedelig å bo i det samtidig, men det får man ta.

Hei!
Vi kommer snart til å flytte inn i akkurat et slikt elementhus som du beskriver! Vi vil rive veggen mellom kjøkken og stue. Har ingen gode tegninger og vi lurer på hvordan vi skal veksle av veggen når vi åpner opp på beste måte?! Leser at du gjorde en hel del med ditt elementhus og at du har tegninger?! Det hadde vært topp om vi kunne fått noen tips?!

Først og fremst: er veggen bærende? Det er vanskelig å se hvilke vegger som er bærende i et elementhus, det avgjøres av hvilken retning elementene ligger (og det kan være forskjellige retninger i ulike seksjoner av huset). Eventuelt kan jeg gi noen tips om hvor/hvordan dere kan lete hvis du sender plantegninger. Hvis det ikke går å finne ut av: anta at veggen er bærende.

Deretter: la en konstruktør beregne hvilken bærelinje som trengs. Jeg ville anbefalt at dere lar konstruktøren beregne både en limtrebjelke og en jernbjelke. Jernbjelken tar litt mindre plass i høyden, men kan ta litt mer plass i bredden isteden. Det som kan være verdt for konstruktøren å vite er at vekten på gulvbjelkelaget i et elementhus er omtrent den samme som gulvbjelkelaget i "vanlige hus" (ifølge Christer på Elementhusakuten). Det er også viktig å vite om takstolene er selvbærende eller ikke. Jeg har ikke nok innsikt til å kunne svare på om alle elementhustakstoler er det, men våre var det i hvert fall. I beste fall finnes det en husperm med alle tegningene du kan tenkes å trenge, men i verste fall kan en konstruktør klare seg med en målsatt plantegning (eksempelvis den som megleren hadde i sitt prospekt).

Til slutt: Et lignende spørsmål dukket opp i en annen tråd her på forumet. Jeg skrev der en liten liste med ting som kan være bra å tenke på (innlegg nummer 9): https://www.byggahus.se/forum/threads/riva-baerande-vaegg-mockfjaerdshus.350089/

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.