Hei

I min vaskerom/gang (se egen tråd for detaljer) har jeg innredet med blant annet kjøkkenskap. Disse skapene har litt varierende høyde, alt fra IKEAs standard på 8 cm, til 11 cm på et annet sted (på grunn av soksuguttak og lokalt fall til sluk osv.).

Også på veggene har jeg fuktsperren oppbrettet til nærmere 10 cm og vil dekke dette.

Så jeg vil innrede hele vaskerommet, både vegg og under skap med en sokkel som er minst 11 cm høy.

Når jeg ser rundt i nettbutikker ser jeg at 95 mm ser ut til å være en vanlig største dimensjon. Det er akkurat ikke nok.

Om jeg kjøper en kjøkkensokkel kan de jo være rundt 15 cm, hvilket løser problemet, ulempen med dem er i stedet at de er så jævlig tykke, rundt 2 cm, noe som trolig ser dumt ut på en vegg. Eventuelt mangler de også overside (usikker på dette), så da blir de jo også stygge. Det føles også som om de egentlig ikke er støttålige, ikke sammenlignet med en vanlig gulvsokkel som er laget for å tåle en sko osv.

Jeg ser på vindusomramming i MDF, typ dette:
https://www.byggmax.se/virke/lister/fønstersmyg/fønstersmyg-mdf-vit-p0921126
F_nstersmyg_MDF_Vit.jpg

Men jeg er skeptisk til om disse er tilstrekkelig slitesterke for å være ved gulvet. Jeg har kjøpt lignende plater før til vinduene og de ble i prinsippet stygge bare av å bli fraktet hjem. Føles ikke som rett materiale for å møte våte sko osv.

Rimelig tykkelse er vel cirka 10-12 mm som ser ut til å være normalt på sokler. Det skal jo se skikkelig ut mot møtende fôringer osv.

Er det eneste vettuge å gå til et snekkeri, eller hva tror dere?

Takk

Microkatten
Hvis du googler på gulvsokkel så finner du sikkert noe, f.eks. her og her. Høyere gulvsokler var vanlige før.

Et alternativ er å kjøpe vanlige høvlede bord i passende format. Hvis du har fres kan du selv frese til en enkel profil eller be et snekkerverksted gjøre det.

Hei

Takk for tipsene, men ingen av de lenkene du vedla lever opp til kravene så vidt jeg kan se (hvit + glatt + >=110mm). Uansett skal jeg prøve å handle fra noen som finnes i nærheten.

Men som du sier til slutt, jeg må nok regne med å kontakte et lokalt snekkeri og kanskje regne med å male det selv. Jeg vet ikke hvor lett det er å male selv og få et resultat som matcher de fabrikklakkerte listene mm som man kjøper på byggevarehandelen, men det skal vel gå å få det tilstrekkelig likt håper jeg. Nyansen er vel standard, men finishen varierer vel litt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.