13.134 lest ·
21 svar
13k lest
21 svar
Sokkel dypere enn karmen. Hvordan få det pent?
Karrock
Renovator
· Västra Götaland
· 1 078 innlegg
Karrock
Renovator
- Västra Götaland
- 1.078 innlegg
Skurkloss er en smidig løsning. Men på fôret ser det ikke ut som at det er husets stil for øvrig. Du kan ellers prøve litt med å skråskjære fremre del av listen (da trengs forbedringsmaling)
Om jeg hadde blitt tvunget til å montere grov allmuelist med tynne glatte fôr hadde jeg testet med å gire 22,5°x2 eller 30°x2, lime fast og få det til å virke som at listen bøyer seg inn i fôret.
Om jeg hadde blitt tvunget til å montere grov allmuelist med tynne glatte fôr hadde jeg testet med å gire 22,5°x2 eller 30°x2, lime fast og få det til å virke som at listen bøyer seg inn i fôret.
Finnes minst to alternativer, Dørkarmen avsluttes mot overkant på sokkelen (sokkelen går minst til og med karmen). Gulvkloss, som både sokkelen og karmen avsluttes mot. Begge alternativene vises i følgende tråd, https://www.byggahus.se/forum/threads/avslut-golvlist-mot-doerrfoder.448320/
Feielist blir det ikke. Da må jeg ta bort en bit av karmen også.Karrock skrev:
Feielist er en smidig løsning. Men på karmen ser det ikke ut som at det er husets stil for øvrig. Du kan ellers prøve litt med å skråsåge fremre del av listen (da trengs oppmaling).
Om jeg hadde blitt tvunget til å montere grov allmuelist med tynne, glatte karmer, hadde jeg prøvd med å gjerde 22,5°x2 eller 30°x2, lime fast og få det til å se ut som om listen bøyer inn i karmen.
Nei, klossen setter du utenpå karmen, akkurat som belistningen.M Förstagångsköparen skrev:
Klossen er tykkere enn belistning/list siden du skal gå imot klossen med både belistning og list.
Eller har du ingen belistning rundt karmen, jeg antok at det var belistning over karm på bildet og ikke en solid karm bare.
Det kan, i det minste om det hadde vært en slett list, bli virkelig bra om man bare fasetterer hjørnet 45 gr med en båndsliper og deretter maler.
Vet ikke hvordan det ser ut om man gjør det med en allmuelist dog.
Vet ikke hvordan det ser ut om man gjør det med en allmuelist dog.
å kappe dørlister og sette inn en gulvkloss er det enkleste. Men ikke estetisk tiltalende.
Personlig hadde jeg byttet gulvsokkel. Den gamle listen ser ut som en glatt funkislist, hvorfor da blande inn en moderne "fake allmoge"? Selv med gulvkloss vil det se merkelig ut.
Gulvsokkelen ser ikke ut til å være kappet i rett vinkel. Det er en forutsetning for å få en god tilkobling til gulvklossen.
Personlig hadde jeg byttet gulvsokkel. Den gamle listen ser ut som en glatt funkislist, hvorfor da blande inn en moderne "fake allmoge"? Selv med gulvkloss vil det se merkelig ut.
Gulvsokkelen ser ikke ut til å være kappet i rett vinkel. Det er en forutsetning for å få en god tilkobling til gulvklossen.