Hei,

Jeg bor i en nybygd villa i Stockholm-området. Nå som det har snødd har jeg oppdaget at det er to steder hvor snøen smelter ved husgrunn, til tross for at det er flere minusgrader ute.

Grunnen er plate på mark

Er dette normalt?

Tenker at det sikkert lekker en hel del varme fra huset da.

Claes Sörmland
Ja det lekker varme der av en eller annen grunn. (Eller så har noen saltet der...)

Det ene stedet er på samme sted som elskapet og det andre er på terrassen ved terrassedøren. Men jeg har to like terrassedører og snøen smelter bare foran den ene.

A
H Haggis1 skrev:
Det ene stedet er på samme sted som elskapet, og det andre er på terrassen ved terrassedøren. Men jeg har to like terrassedører, og snøen smelter bare foran den ene.
Jeg antar at du har L-element på huset ditt, noe som betyr at elementet bare har 100 mm celleplast ut. Dette skyldes at nedføring av veggvekten krever betong under seg i kantbalken.
Ved elskapet antar jeg at du mener fasademålerskapet der du har strømmåleren, der pleier man noen ganger å måtte fjerne litt celleplast fra L-elementet for å få inn alle strømledninger, fiberledning mm.
Hva som skjer ved terrassedørene dine er det vanskeligere å finne ut av…

• Utkast av et gulv og veggstruktur med L-element, isolasjon og betong. Viser snitt av konstruksjon for husbygging med detaljerte lag.
Rejäl skrev:
Jeg antar at du har L-element på huset ditt, noe som betyr at elementet har bare 100mm celleplast utad, så det. Dette skyldes at nedføring av veggvekten krever betong under seg i kantbalken..
Ved elskapet antar jeg at du mener fasademålingsskapet der du har din elmåler, der pleier man noen ganger måtte fjerne litt celleplast fra L-elementet for å få inn alle elslanger, fiberslange mm.
Hva som skjer ved dine verandadører er det vanskeligere å råde om…
Nettopp, snøen smelter ved fasademålingsskapet. Der går det 3 stykker 50mm gule rør for strøm og fiber.

Hva jeg kan se fra bildene, går rørene på innsiden av isolasjonen.

• Gule rør for el og fiber stikker opp fra bakken ved en byggeplass. Ett skilt og støtte for betongforskaling er synlig i bakgrunnen.
A
H Haggis1 skrev:
Eksakt, snøen smelter ved fasademålerskapet. Der går det 3 stykker 50mm gule rør for strømmen og fiber.

Hva jeg kan se fra bildene, går rørene på innsiden av isolasjon.
Men de kan ha laget et større hull i bunnen kanskje? Dette er ingenting å bekymre seg for..
Når det er snø mot grunnmuren så smelter snøen bort tydelig rundt huset i alle fall på mitt hus..

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.