Bor i et 2-plans rekkehus med kjeller fra -78, modulbygget av Skanska.
Når vi tidligere har renovert, har vi støtt på snittede stendere i enkelte innervegger. Ser ut som snittingen er gjort for å rette opp en skjev veggmodul eller lignende - for stenderen er kappet omtrent midt på veggen (gjort gjennom den ene gipsplaten med en slags sirkelsag), man har deretter slått inn en kile og sparklet igjen gipsen. Snittet går gjennom hele stenderen bortsett fra de siste 5 mm.
Reagerte ikke så mye på det annet enn at jeg syntes det var underlig. Inntil nå i denne renoveringsetappen...
Når vi satte i gang med å fikse to barnerom i overetasjen, rev vi ned gipsen på innsiden av en bærende vegg for å kunne lydisolere. Dessverre var nesten alle stenderne kappet også her. Det var bare å leie stempel og sette opp en ny vegg da stenderne begynte å bøye seg når vi fjernet gipsen.
Innerveggen mellom rommene er derimot ikke bærende og den skal flyttes for å gjøre rommene like store.
Når vi tok ned den gamle veggen, merket vi tydelig svikt og nedbøyning i gulvet der den gamle veggen hadde stått. Dette var ingen ny skade for det gamle laminatgulvet var "jevnet" ved å legge remser av papp under plankene... Antagelig har innerveggen blitt sekundærbærende med tiden.
Bjelkelaget/undergulvet i disse to rommene er hva jeg kan se bygget av tre moduler. I dag sagde jeg opp et hull i gulvsponet i det området hvor svikten begynner, og også her har man gjort flere dype snitt i bjelkene!? Ikke så rart at det svikter kanskje?!
Hvorfor gjør man slik? Det tar jo bort det meste av styrken til bjelken!
Jeg har ennå bare åpnet et rom rett ved kanten av midtmodulen (den med svikten) og her er den ene bjelken snittet men ikke den andre.
Tør jeg åpne flere rom før jeg har forsterket og rettet den sagde bjelken? Det føles som om sponet har en stor del av kraften i konstruksjonen nå.
Hvordan gjør jeg forsterkningen enklest? Jeg har ikke tilgang til å nå ut til opplegget i ytterveggen, så å bygge et nytt bjelkelag mellom det gamle får jeg ikke til. Innertaket under rommene i stuen er nylaget, så det vil jeg helst ikke rive selvfølgelig.
Likeledes er spørsmålet om jeg trenger å rive opp all gulvspon i de to andre modulene også? Selv om det ikke svikter ennå, kanskje det kommer snart? Sannsynligheten er dessverre stor for at det er gjort på samme måte også her?